loader
درمان ریشه و تغییر رنگ دندان ها؟
22 اسفند 1397 ساعت 01:11
دندانپزشکی

باورهای خاصی میان مردم رواج دارد که براساس آن فکر می کنند

درمان ریشه و تغییر رنگ دندان ها؟



باورهای خاصی میان مردم رواج دارد که براساس آن فکر می کنند اگر ریشه دندانشان درمان شود، مشکلات دیگری برایشان ایجاد خواهد شد. به همین ترتیب، یکی از متداول ترین پرسش هایی که در این مورد از دندانپزشکان پرسیده می شود، احتمال تغییر رنگ دندان پس از معالجه ریشه است. خیلی این موضوع را پذیرفته اند و به همین دلیل نگران درمان ریشه و تیره شدن دندان های خود هستند.


 


این مشکل سال ها قبل متداول بوده و آن زمان پس از درمان ریشه تا حدی با تغییر رنگ روبه رو می شدیم، اما امروزه زمانی که می خواهیم درمان ریشه را انجام دهیم، اگر دندان از قبل تغییر رنگ کم یا متوسطی داشته باشد، معمولا ضمن درمان به کمک مواد مخصوص، دندان ها را سفید می کنیم تا همرنگ دندان های دیگر شود.


بنابراین به طور کلی می توان گفت امروزه بعد از درمان ریشه معمولا تغییر رنگ چندانی اتفاق نمی افتد، اما  اگر دندانپزشک بخوبی این قسمت از دندان را تمیز نکند باز هم پس از مدتی ممکن است باعث بروز تغییر رنگ شود. اما این تغییر رنگ ها را هم می توان اصلاح کرد و دندان را به رنگ طبیعی برگرداند.


 


درمان ریشه و درد دندان ها؟



خیلی ها از ترس درد، اصلا به فکر درمان ریشه نمی افتند، در حالی که امروزه به کمک داروهای بی حسی و تکنیک های جدید معمولا دردی هنگام درمان وجود ندارد. اما بعد از درمان چطور؟ آیا باز هم درد به سراغ بیمار می رود یا نه؟


 


اغلب پس از درمان ریشه درد شدیدی وجود ندارد، اما برخی می توانند درد خفیف پس از درمان را بخوبی تحمل کرده و عده ای هم هستند که باید از داروهای مسکن استفاده کنند. بنابراین بعد از درمان توصیه می شود بیماران براساس نظر پزشک و بخصوص در ساعات اول، مسکن مصرف کنند.


 


با اشاره به اهمیت حفظ دندان های طبیعی خیلی ها هم به دلایل مختلف فکر می کنند کشیدن دندان ها بهتر از درمان ریشه است. در صورتی که هیچ چیز جای دندان های طبیعی را نمی گیرد.


علاوه بر این، هزینه کشیدن دندان و استفاده از پروتز یا ایمپلنت نیز بسیار بیشتر از درمان ریشه است و زمان این کارها هم طولانی تر خواهد بود.