loader
 ارتودنسی شفاف
17 بهمن 1397 ساعت 00:25
ارتودنسی

از مزایای ارتودنسی شفاف، کاهش پوسیدگی و بیماریهای لثه ای ناشی از بی نظمی دندان‌ها، می باشد.

تاریخچه و مزایا ی ارتودنسی شفاف


آیا از میان افرادی که می‌شناسید، فردی از ارتودنسی شفاف بزرگسالان استفاده می‌کند؟ به احتمال زیاد، پاسخ شما مثبت است زیرا تعداد پرونده‌های بزرگسالانی که نیاز به استفاده از درمان ارتودنسی دارند، رو به افزایش است. محققین معتقدند که بزرگسالان با درمان‌های دندانی در سنین بالا، احساس راحتی بیشتری خواهند کرد و تمام این‌ها به لطف تغییرات نوآورانه در این زمینه و مزایای ارتودنسی شفاف برای بزرگسالان است. بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط انجمن دندان پزشکان آمریکا، گرچه ایده آل‌ترین زمان برای استفاده از ارتودنسی دندان زمانی است که بیمار هنوز در مرحله رشد قرار دارد، اما فراموش نکنید که هیچ سنی، برای درمان ارتودنسی دیر نیست. دندان‌های نامنظم، نه تنها لبخند نامناسبی برای شما ایجاد می‌کنند، بلکه باعث می‌شوند طی زمان، اعتماد به نفس خود را برای لبخند زدن نیز از دست بدهید. به همین خاطر است ارتودنسی شفاف جزو تکنیک‌های نوین و محبوب در دندان پزشکی است تا به شما لبخندی زیباتر ببخشد.

در روش ارتودنسی شفاف به دلیل اینکه براکتها تقریبا همرنگ دندانها هستند توجه اطرافیان را کمتر به خود جلب می کنند و زیبایی لبخند شما را نیز در طول درمان رقم می زنند. در این روش طول مدت درمان در مقایسه با ارتودنسی دندان با براکتهای فلزی کمی بیشتر است  به طور مثال اگر طول درمان ارتودنسی با براکتهای فلزی 18 ماه باشد، ارتودنسی با براکتهای شفاف ممکن است حدود 24 ماه زمان ببرد.


تاریخچه‌ی ارتودنسی شفاف


ارتودنسی شفاف به صورت جزئی در سال‌های 1970 الی 1990 مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس مقاله‌ای از دیوید اوانز (David Evans) به نام تاریخچه‌ی ارتودنسی و دندان پزشکی، اولین مفهوم ارتودنسی نامرئی مؤثر در سال 1997 از طریق فناوری کامپیوتر سه بعدی و ساخت مرتب کنندگان پلاستیکی شفاف عنوان شد. در این روش به بیماران دندان پزشکی، تعدادی مرتب کننده‌ی پلاستیکی می‌دادند که حالتی شبیه به قالب ارتودنسی داشت و منجر به حرکت دندان‌ها می‌شد تا به این ترتیب، دندان‌ها به محل مورد نظر خود حرکت کرده و آنجا قرار بگیرند. این محصول در سال 2000 در اختیار دندان پزشکان تعلیم دیده قرار گرفت تا به عنوان تکنیکی در دندان پزشکی استفاده شود که در نهایت نیز سبب تغییر افکار بسیاری از بزرگسالان در مورد مراقبت‌های دندانی شد که برای استفاده از براکت‌های سیمی پیشین که مورد استفاده قرار می‌گرفت، مردد بودند.


مزایای ارتودنسی شفاف


مزایای ارتودنسی شفاف چنان واضح است که به صورت روز افزونی، بزرگسالان به دنبال استفاده از این شیوه‌ی درمانی برای دندان‌های خود می‌روند. حال بزرگسالان قادر به بهبود ظاهر دندان‌ها و لبخند خود بدون نیاز به استفاده از براکت‌های  فلزی هستند. ارتودنسی‌ شفاف جدید را می‌توان حین غذا خوردن، از دهان خارج کرد تا بتوان پاکیزگی را بیشتر رعایت کرده و فرآیند تمیز کردن دندان، با دردسر کمتری انجام شود. پس از آن، می‌توانید دوباره ارتودنسی شفاف خود را در دهان قرار داده و درمان دندانی خود را ادامه دهید.

نتایج این فرآیند دو تأثیر مهم دارد: ابتدا اینکه بیمار، اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت، زیرا دندان‌های او ظاهر بهتری پیدا می‌کنند؛ دوم اینکه سلامتی دهان نیز بهبود می‌یابد زیرا دندان‌های صاف‌تر، امکان رعایت بهداشت آسانتری را برای بیمار فراهم می‌کند.


از مزایای ارتودنسی شفاف، کاهش پوسیدگی و بیماریهای لثه ای ناشی از بی نظمی  دندان‌ها، می باشد.


دندان‌های منظم‌تر، در عملکرد و ظاهر، سالم تر هستند. باکتری، اسیدهای پلاک و ذرات غذا، عواملی هستند که سبب پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه می‌شوند. دندانی که مرتب باشد به دلیل ابنکه  امکان تمیز کردن آن راحت‌تر است پلاک کمتری روی آن جمع می‌شود و می‌توان به راحتی آن را نخ دندان کشید و مسواک زد. دندان‌های مرتب‌تر، سبب می‌شوند لثه‌ها محکم‌تر دندان را در بر بگیرند و خطر تحریک و تورم لثه و بیماریهای پریودنتال ناشی از بی نظمی دندانها نیز کاهش می‌یابد. بیماری‌های پرودنتال گاهی ممکن است منجر به دیگر بیماری‌های سیستمیک شوند بنابراین اگر دندان‌های منظم‌تری داشته باشید، نه تنها دندان‌ها و دهان سالم‌تری خواهید داشت، بلکه می‌توانید بدن سالم‌تری هم داشته باشید و خطر بیماری‌های دهانی و دندانی در شما کاهش می‌یابد.

با استفاده از ارتودنسی شفاف در عین حفظ زیبایی بیمار در طی درمان، می توان دندانهایی منظم و لبخندی زیبا به بیمار ارائه نمود. وقتی دندان‌ها به صورت منظم درون دهان قرار می‌گیرند، میزان گیر غذایی بین دندان ها و احتمال پوسیدگی کاهش می یابد و  در بلند مدت از نظر هزینه مزایای زیادی را برای افراد به ارمغان می‌آورد.    


ارتودنسی شفاف - مرتب شدن دندان برای تمام عمر


هدف نهایی افرادی که خدمات دندانی ارائه می‌دهند، این است که دندان‌های بیمار را تا آخر عمر، سالم و منظم باقی نگه دارند. مزایای استفاده از ارتودنسی شفاف نیز فراتر از ارائه‌ی یک لبخند زیبا به دهان و صورت شما است. ارتودنسی شفاف به شما فرصت آن را می‌دهد که دندانی زیباتر و منظم‌تر را داشته باشید و همچنین، سطح اعتماد به نفس‌تان را نیز افزایش می‌دهد. گرچه نمی‌توان همه‌ی بیماران را کاندیدی مناسب برای ارتودنسی‌ شفاف دانست، با این حال این محصول، درصد بیشتری از بزرگسالانی که نیازمند بهبود نظم دندانی هستند را تحت پوشش قرار داده و به آن‌ها یاری می‌رساند.

براکتهای استفاده شده در ارتودنسی شفاف شبیه براکتهای فلزی اما همرنگ با مینای دندان می باشند و مزیت عمده آنها این است زیبا و نامرئی هستند. اما در مقایسه با سایر روش های ارتودنسی دندان، ارتودنسی شفاف مستلزم پرداخت هزینه بیشتری است اما در این روش در طول درمان زیبایی دندان خود را نیز حفظ خواهید کرد.

گالری