loader
 ارتودنسی در کودکان
12 بهمن 1397 ساعت 19:01
ارتودنسی

ارتودنسی در حقیقت ردیف کردن دندان‌ها با هدف زیبایی آنها است. بهترین زمان به منظور انجام درمان ارتودنسی در هنگام کودکی می باشد. بیشتر متخصص های ارتودنسی دلایل بسیار زیادی را می‌آورند که ارتودنسی در کودکان و در زمان کودکی نتایج بهتری برای بیمار خواهد داشت. اختلالات و ناهنجاری های دندانی ممکن است عوامل ارثی داشته باشد.

ارتودنسی در حقیقت ردیف کردن دندان‌ها با هدف زیبایی آنها است. بهترین زمان به منظور انجام درمان ارتودنسی در هنگام کودکی می باشد. بیشتر متخصص های ارتودنسی دلایل بسیار زیادی را می‌آورند که ارتودنسی در کودکان و در زمان کودکی نتایج بهتری برای بیمار خواهد داشت. اختلالات و ناهنجاری های دندانی ممکن است عوامل ارثی داشته باشد.

برای برطرف کردن این مشکلات دلیلی بجز درمان ارتودنسی در کودکان وجود نخواهد داشت. بیشتر والدین بر این تصور هستند که ممکن است این مشکلات و ناهنجاری ها خود به خود برطرف گردند، اما این احتمال وجود ندارد.

والدین موظف هستند کودک 7 ساله خود را به منظور معاینه نزد متخصص ارتودنسی ببرند. در این سن، رشد فک هنوز ادامه دارد و درمان ارتودنسی در کودکان در زمان کمتر و با نتیجه بهتر انجام خواهد شد. متخصص ارتودنسی از این رشد در جهت جا به جایی و حرکت دندان‌ها بهره خواهد برد. احتمال موفقیت درمان ارتودنسی در کودکان پس از کامل شدن رشد و شکل گرفتن ساختمان صورت هم زمان با هم بیشتر می باشد.

چرا کودکان باید به منظور ارتودنسی در کودکان مراجعه کنند؟

اهمیت قائل شدن برای دندان‌های شیری از دلایل مهم مراجعه به دندانپزشک کودکان می باشد. کودکان به ناهنجاری‌های دندانی و فکی دچار می گردند. ناهنجاری‌هایی مثل کجی و نامرتبی دندان‌ها، اختلال در هم پوشانی دندان‌ها، به هم فشردگی دندان‌ها و قرار نگرفتن درست دو فک بر روی هم از مهم‌ترین دلایلی‌ هستند که کودکان را به انجام درمان ارتودنسی در کودکان ترغیب می‌کند.

این کودکان ممکن است با مشکلاتی مثل اختلال در جویدن و بلع و همینطور در گفتار و ادای کلمات مواجه گردند و از همه مهم‌تر در تنفس مشکل شوند. درنهایت هم پوسیدگی دندان‌ها از دیگر مشکلاتی است که باید مراقب بود تا به دنبال این اختلالات بروز نکنند.

عادت غلط مکیدن انگشت نیز از دیگر مواردی است که باید توسط متخصص ارتودنسی تحت نظر و تحت درمان ارتودنسی در کودکان قرار گیرد. همچنین، بعضی کودکان عادت دارند زبان خود را به سمت جلوی دهان و دندان فشار دهند که این عادت مشکلاتی را برای آنها به وجود خواهد آورد و می بایست تحت درمان ارتودنسی در کودکان قرار بگیرند.

ارتودنسی در کودکان چطور انجام می‌شود؟

ابتدا دندان‌های کودک مورد معاینه قرار می‌گیرد و رادیوگرافی مخصوص در هنگامی که احتمال وجود دندان نهفته وجود دارد، به طور قطع می بایست انجام شود تا تشخیص درست برای روند درمان ارتودنسی در کودکان برای کودک داده شود.

سپس متخصص ارتودنسی با فشار ماده‌ای خمیری شکل به دندان‌های فک بالا و پایین از آنها یک قالب تهیه می‌کند. زمانی که قالب در بیرون دهان، سفت و خشک شد، الگویی از دندان‌های کودک به دست می‌آید که می‌تواند در تصمیم گیری برای درمان ارتودنسی در کودکان متخصص ارتودنسی را یاری کند.

مهم‌ترین ویژگی متخصص ارتودنسی که با کودکان کار می‌کند این است که طرز رفتار و مدارا کردن با کودکان را به خوبی بداند. بیشتر کودکان به دلیل الگوهای نادرست رفتاری یا سن کم ممکن است از دندانپزشکی ترس داشته باشند که در این مواقع دندانپزشک می بایست از ترفندهایی به منظور کاهش ترس آنها استفاده کند.

یکی از کارها شاد کردن محیط دندانپزشکی با کمک استفاده از رنگ‌ها و چیزهایی است که کودکان به آنها علاقه دارند. در بعضی موارد می توان برای ارتودنسی در کودکان از براکت‌های رنگی استفاده شود.

علاوه بر براکت‌ها و سیم‌ها، ممکن است دندانپزشک تشخیص دهد که به منظور تکمیل درمان ارتودنسی در کودکان و رسیدن به نتیجه درمان به وسایلو ابزار دیگری مثل هدگیر هم نیاز دارد. ابزار و وسایلی که برای ارتودنسی در کودکان در نظر گرفته می‌شوند با این پیش بینی هستند که کودکان کمترین همکاری را در درمان ارتودنسی در کودکان خواهند داشت.

مدت زمان درمان ارتودنسی در کودکان به میزان مشکلات آنها وابسته می باشد. بعد از پایان درمان ارتودنسی در کودکان که در مواردی ممکن است تا ۲ سال به طول بیانجامد، استفاده از قالب نگهدارنده کوچک به منظور جلوگیری از بازگشت دندان‌ها توصیه می گردد.

البته یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در روند و طول درمان ارتودنسی در کودکان، نحوه مراقبت از براکت‌ها و دیگر وسایل می باشد. مسواک زدن پس از غذا و استفاده از نخ دندان می بایست به کودک آموزش داده شود. در این موارد این والدین هستند که باید به کودکان کمک کنند تا از پوسیدگی‌های احتمالی پس از درمان ارتودنسی در کودکان پیشگیری شود.