loader
زندگی طی درمان ارتودنسی ثابت
09 بهمن 1397 ساعت 23:39
ارتودنسی

تبریک ما را بخاطر ورودتان به دوره درمان ارتودنسی ثابت پذیرا باشید. دستگاه ارتودنسی ثابت این قابلیت را دارد تا جزئیات طرح لبخند و چیدمان دندان ها را با تنظیمات دقیق متخصص ارتودنسی بر روی صورت و دندان های شما پیاده سازد. از این پس شما بمدت چند ماه میزبان وسایلی خواهید بود که محکم و ثابت بر روی دندان هایتان قرار گرفته اند. شما با رعایت نکات اندکی براحتی می توانید ضمن لذت بردن از افزایش زیبایی لبخندتان، روند زندگی روزمره خود را ادامه دهید.

رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان


ارمغان شما از ارتودنسی جز لبخندی زیبا، دندان هایی سالم و عادات بهداشتی صحیح نیست. خوشبختانه طی درمان ارتودنسی شما زیر نظر یک متخصص متبحر این فرصت را می یابید تا بیاموزید چگونه بمدت طولانی بهداشت دندان هایتان را مانند یک دندانپزشک رعایت کنید. از مسواک آغشته به خمیر دندان معمولی و مسواک بین دندانی با الیاف نرم تا متوسط پس از هر وعده غذایی و نیز یک نوبت از نخ دندان مخصوص ارتونسی طی شبانه روز استفاده کنید. گاهی نیز ممکن است متخصص ارتودنسی شما دهانشویه را برایتان تجویز نماید. شما بایستی برای ارزیابی دوره ای وضعیت سلامت دندان هایتان و انجام درمان های لازم، مثل قبل از ارتودنسی هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.


کنترل درد دندان ها


خوشبختانه در بیشتر موارد، فعال سازی دستگاه ارتودنسی ثابت تنها سبب بروز درد اندکی در دندان های شما خواهد شد. چنانچه شما جز آن دسته از افرادی می باشید که به دنبال راهکاری برای کاهش این نگرانی هستید می توانید از مسکن های رایج مانند ایبوبروفن و استامینوفن در چند روز اول پس از معاینه ماهیانه کمک بگیرید.


التیام زخم های مخاطی


هیچ جای نگرانی نیست. مخاطات دهان شما بسرعت به سطوح زبر و زاویه دار دستگاه ارتودنسی ثابت عادت خواهند نمود. اگر در شرایطی قرار گرفتید که این سطوح سبب زخم های مخاطی شد می توانید با قرار دادن آدامس بدون قند یا موم بر روی موضع آزاررسان شرایط را مطلوب تر نمایید. برای بهبود سریعتر زخم های مخاطی می توانید روزی چندبار آب نمک ولرم را قرقره نمایید. خم کردن بسمت دندان یا بریدن (بکمک ناخن گیر نو و یا سیم چین تمیز) انتهای سیم هایی که سبب آزردگی سطح داخلی گونه شما می شوند نیز رویاهای شما را تا رسیدن به ارتودنتیست تان عمیق تر خواهد ساخت.


خونریزی از لثه هنگام مسواک زدن


خونریزی از لثه زنگ هشدار بدن شما در پاسخ به بهداشت نامناسب، بعلت شدت گرفتن التهاب لثه در اثر تجمع میکروبها بر روی دندان هایتان است. رعایت دقیق و منظم بهداشت، این زنگ خطر را پس از گذشت چند روز خاموش خواهد کرد. متخصص ارتودنسی گاهی شما را نزد دندانپزشک برای درمان جرمگیری معرفی خواهد نمود.


حساس شدن دندان ها به سرما و گرما


دلایل گوناگونی مانند پوسیدگی ها، تحلیل و عقب نشینی لثه از روی سطح دندان ها در اثر مسواک زدن شدید و خشن و استفاده از خمیر دندان هایی با سایندگی بالا می توانند سبب حساسیت به سردی و گرمی در دندان شوند. در نخستین جلسه معاینه دوره ای متخصص ارتودنسی خود را در جریان این حساسیت قرار دهید.


لق شدن دندان ها


حرکت دندان ها طی ارتودنسی با لقی مختصرشان همراه است. چنانچه در مورد لقی دندانی نگران می باشید در اولین جلسه معاینه ارتودنتیست خود را در جریان بگذارید.


کش های ارتودنسی


برای رسیدن به نتایج ایده آل درمانی بایستی از کش های ارتودنسی طبق رژیم تجویزی استفاده شود. کش ها را هنگام رعایت بهداشت و صرف وعده های غذایی از دهان خارج نمایید و بلافاصله پس از پایان یافتن این امور دوباره به موقعیت قبلی برگردانید. اگر کشی پاره شد آنرا با کشی جدید جایگزین نمایید. دقت نمایید که استفاده از کش ها گاهی سبب درد مختصری در دندان ها می شود که این مساله دلیلی بر قطع خودسرانه کاربرد آن ها نمی باشد.


حفظ تنظیمات دستگاه ارتودنسی


ارتودنتیست شما در جلسات درمانی بر اساس مراحل درمان، دستگاه ارتودنسی تان را تنظیم خواهد نمود. دستکاری خودسرانه دستگاه بوسیله بیماران می تواند عواقب وخیم و جبران ناپذیری بر روی بافت های دهان و دندان و روند درمانی داشته باشد. با رعایت دقیق توصیه های متخصص ارتودنسی و اجتناب از مداخله خودسرانه، درمانی مطمئن برای مهندسی لبخند خود دریافت کنید. چنانچه براکت (نگین) دندانی جدا شد آن را در همان حالت تا نوبت بعدی معاینه رها کنید.


مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی


طول دوره درمان ارتودنسی شما منطبق بر اصول علمی تعیین می گردد. مراجعه منظم شما به متخصص ارتودنسی امکان به حداقل رساندن عوارض درمان و حداکثر بهره مندی از امکانات درمانی را می دهد. قبل از مراجعه با رعایت دقیق بهداشت و عدم میل نمودن خوراکی های با بوی نامطبوع چون سیر، پیاز، کالباس و … مقدمات جلسه درمانی خوشایندی را فراهم آورید.


رژیم غذایی طی ارتودنسی ثابت


شما با چند تغییر کوچک در رژیم غذایی تان می توانید کارایی دستگاه ارتودنسی ثابت را حفظ نمایید و دوره درمانی استاندارد و کم هزینه ای را داشته باشید. خوراکی های سفت و سخت مانند ته دیگ، بلال، آجیل، سوهان و آبنبات می توانند به دستگاه ارتودنسی ثابت آسیب رسانند پس طی درمان ارتودنسی از آن ها دل بکنید. سیب، هویج و میوه های مشابه را به قطعات کوچک تقسیم کنید و هسته میوه هایی چون خرما، زیتون، هلو و زردآلو را قبل از مصرف جدا کنید. در مورد میوه های هسته ریزی چون انار، آب میوه را میل بفرمایید.


کنترل موارد اورژانسی


با رعایت موارد بیان شده شما درمان ارتودنسی ثابت را با آرامش به پایان خواهید برد. در تمام طول مدت درمان شما، تیم پشتیبانی فضای مجازی ما آماده است تا از طریق صفحه اینستاگرام drhojatdarvishpour در اسرع زمان راهنمایی های لازم در موارد اضطراری را خدمت تان ارائه دهد.