loader
 آشنایی با ارتودنسی
09 بهمن 1397 ساعت 23:03
ارتودنسی

آشنایی با ارتودنسی


ارتودنسی علم تصحیح روابط نامناسب فک و دندان و  ردیف کردن دندان های نامنظم است. درنهایت، با انجام ارتودنسی مشکلات مربوط به نظم، ترتیب و قرارگیری دندان ها در فک برطرف شده و فرد می تواند با کیفیت بهتری غذا بخورد و از زیبایی بیشتری هنگام صحبت کردن و لبخند زدن برخوردار باشد.
زمانی که فرد دارای مشکلاتی مانند نامرتبی دندان‌ها، نبود دندان و یا وجود فاصله بین دندان‌ها، داشتن دندان اضافی، زاویه و چرخش دندان‌ها و یا مشکلاتی از قبیل جلو یا عقب بودن فک‌ها نسبت به جمجمه باشد که تمامی این موارد توسط متخصص ارتودنسی تشخیص داده می‌شود، شخص کاندید انجام درمان ارتودنسی می‌باشد.
قبل از شروع هرگونه درمان ارتودنسی، دندانپزشک شما باید از عدم وجود هرگونه پوسیدگی و یا مشکلات لثه نظیر التهاب یا تحلیل مطمئن شود. در صورت وجود هرگونه پوسیدگی یا مشکلات لثه بهتر است ابتدا طرح درمان ارتودنسی شما توسط متخصص ارتودنسی مشخص گردد و سپس اقدام به ترمیم دندان‌ها نمائید. دلیل این امر این است که ممکن است بعضی از دندان‌های پوسیده یا مشکل‌دار در طرح درمان ارتودنسی کشیده شوند و شما نیاز به صرف هزینه برای ترمیم آن‌ها نداشته باشید. 


انواع درمان های  ارتودنسی


زمان مناسب برای شروع درمان ارتودنسی بستگی به نوع ناهنجاری دارد؛ در مورد بیمارانی که مشکلات اسکلتی دارند، به‌عنوان مثال فک بالای آنها جلوتر از موقعیت طبیعی است یا برعکس فک پایین‌شان عقب‌تر از موقعیت مناسب خود قرار گرفته، بهترین زمان برای شروع درمان، سال‌های قبل از بلوغ است چون می‌توان از رشد کودکان و نوجوانان برای درمان این ناهنجاری‌ها استفاده کرد. در مورد مشکلاتی که صرفاً مربوط به دندان‌ها می‌شود محدودیت سنی وجود نداشته ولی زمان طلایی برای درمان حوالی ۱۲سالگی است. بر اساس توصیه انجمن دندانپزشکان آمریکا (ADA) بهترین سن ویزیت جهت دندانپزشک عمومی مقارن با رویش دندانهای شیری یعنی حدود ۷ سال اول تولد می‌باشد. البته باید متذکر شویم که زمان مناسب برای آغاز درمان  و نوع درمان مسئله پیچیده ای  است که نیاز به تشخیص متخصص ارتودنسی و بررسی دقیق وی دارد .و نمی توان بدون در نظر گرفتن شرایط ویژه هر بیمار و بررسیهای کامل اظهار نظر نمود.
در کل درمان ارتودنسی به دو نوع کلی تقسیم می شود :


۱. متحرک ۲. ثابت


درمان متحرک :در صورت صلاحدید متخصص ارتودنسی از   این روش استفاده می شود .این دستگاه بر اساس جدول زمانی که به بیمار ارائه می شود در داخل دهان قرار می گیرد . بیمار هنگام غذا خوردن آن را از دهانش بیرون آورده و بعد از استفاده ازمسواک و نخ دندان دوباره در دهانش می گذارد.

درمان با ارتودنسی ثابت :در این روش براکتهای ارتودنسی به صورت ثابت روی دندانها قرار می گیرند . وبیمار نمی تواند آن را از دهان خارج کند .هر کدام از این روش های درمانی موارد تجویز خاص خود را دارد و بسته به تشخیص متخصص ارتودنسی از آنها استفاده می شود  .

اگر در سنین بالا نیاز به تصحیح وضعیت استخوان فک ها وجود داشته باشد (که در بسیاری از موارد در سنین پایین تر با درمان های معمولی و ارزان تر، ارتودنسی متحرک درمان پذیر هستند). علاوه بر درمان ارتودنسی ثابت، جراحی فک نیز مد نظر قرار می گیرد که توسط متخصص جراحی دهان و فک و صورت انجام می شود. 


رعایت بهداشت در ارتودنسی


بیمارانی که متقاضی درمان ارتودنسی هستند باید بهداشت بسیارخوبی داشته باشند، چون در شرایط قرارگیری پلاک های متحرک و به خصوص براکت و سیم های ثابت رعایت بهداشت دهان مشکل تر می شود و اگر بیمار دقت و تمرکز کافی در رعایت بهداشت خود نداشته باشد، دندان ها زیر براکت و سیم های ارتودنسی به سرعت دچار پوسیدگی می شوند.از روش های زیر می توان در این راستا استفاده کرد :


۱-مسواک زدن
۲-نخ دندان کشیدن
۳- استفاده ازدهانشویه
۴- استفاده از مسواک بین دندانی


هنگامی که روی دندان‌هایتان براکت نصب کرده‌اید حتماً باید بعد از هر وعده غذا مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا سلامت دندان‌ها و لثه‌هایتان در طول دوره درمان حفظ شود. اگر برای انتخاب مسواک، خمیردندان و نخ دندان مناسب به کمک نیاز دارید، لطفاً از پزشک خود  بپرسید.مسواک زدن مهمترین عاملی است که باعث می‌شود دوره درمان ارتودنسی را بهتر و موفق‌تر پشت سر بگذارید. اگر مسواک را به شکل صحیح بزنید، در تمام طول دوره درمان احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. استفاده از تکنیک‌های صحیح مسواک زدن به جلوگیری از التهاب لثه، خونریزی لثه‌ها، دکلسیفیکاسیون (به وجود آمدن لکه‌های سفید دائمی روی دندان‌ها) و ایجاد حفره در دندان‌ها کمک می‌کند.
کشیدن نخ دندان در طول مدتی که براکت نصب کرده‌اید برای بهداشت ارتودنسی و دندان بسیار مهم است. اوایل، انجام این کار در این شرایط نسبت به هنگامی که براکت وجود ندارد زمان بسیار بیشتری می‌گیرد، اما وقتی که تکنیک صحیح آن را یاد بگیرید چندان سخت‌تر از حالت بدون براکت نخواهد بود.
توصیه می‌کنیم از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید زیرا استفاده از آن آسان بوده و طراحی بهتری نسبت به سایر نخ‌های دندان دارد. هر نخ مخصوص سه بخش دارد که عبارتند از یک سر محکم، یک بخش پرزدار و یک نخ دندان استاندارد. سر محکم به شما اجازه می‌دهد که نخ را به راحتی بین سیم و دندان‌ها حرکت دهید. برای آنکه کش از مسواک بین دندانی برای تمیز کردن زیر و اطراف براکت ها و سیم‌ها استفاده می‌شود. لطفاً برای پیشگیری از آسیب رسیدن به سیم‌ها از مسواک بین دندانی به آرامی استفاده کنید .