loader
دوران درمان ارتودنسی با براکت و سیم کشی دندان
04 بهمن 1397 ساعت 04:52
ارتودنسی

ارتودنسی دندان ها و استفاده از براکت (سیم کشی) چه مدت طول می‌کشد؟

ارتودنسی دندان ها و استفاده از براکت (سیم کشی) چه مدت طول می‌کشد؟

از ارتودنسی دندان نزد عموم مردم به عنوان سیم کشی هم یاد می شود. یکی از سوالات ارتودنسی متداول که برای بیمار در معاینات پیش از شروع درمان این است که سیم کشی دندان ها چه مدت طول می کشد؟ در پاسخ این سوال باید گفت که زمانی که دندان‌ها باید به براکت و سیم ارتودنسی وصل بوده و اصلاحا سیم‌کشی باشند، بستگی به شرایط دندان‌ و نوع دستگاه ارتودنسی مورد استفاده دارد.


براکت دستگاه ارتودنسی ثابت

طول درمان با این دستگاه های ارتودنسی ثابت که به صورت مداوم به دندان ها متصلند، اغلب بین دوازده تا بیست و چهار ماه است اما بسته به شرایط و شدت مشکلات دندانی بیمار ممکن است بیشتر از این میزان نیز باشد. بهتر است پیش از مشورت با متخصص مربوطه هیچگونه پیش داوری نسبت به زمان انجام درمان نداشته باشید.


براکت دستگاه های غیرثابت

معمولاً از براکت های دستگاه ارتودنسی غیرثابت که به آنها دستگاه ارتودنسی متحرک نیز گفته می شود، در زمان کوتاه‌تری استفاده می‌شود. با وجود این ممکن است قبل و بعد از درمان با براکت دستگاه ثابت، لازم باشد از براکت دستگاه غیرثابت هم استفاده شود. چنین ضرورتی با توجه به نحوه درمان و شرایط بیمار مشخص می شود. متخصصین ارتودنسی پیشنهادات خود را در مورد نوع و مدت زمان استفاده از براکت به شما ارائه می کند. اگر به راهکار ارائه شده توسط متخصص ارتودنسی توجه نکنید، مدت زمان درمان افزایش می یابد و حتی ممکن است نتیجه آن به طور دلخواه نباشد. همچنین توجه کنید که در صورت صدمه دیدن یا شکستن براکت دستگاه مورد استفاده درمان به تاخیر می افتد و این وقفه به ایجاد مشکلاتی ثانویه در راه درمان کامل منجر شود. بنابراین باید کاملا از دستگاه های ارتودنسی مراقبت کرد.
معاینات در دوران درمان ارتودنسی، چند بار و در چه بازه زمانی باید انجام شود؟

مراجعه به متخصص ارتودنسی در دوران درمان به صورت مرتب برای تنظیم براکت و سیم های ارتودنسی بسیار مهم است. معمولاً بین دو نوبت معاینه توسط متخصص چهار تا شش هفته فاصله وجود دارد. خیلی مهم است که مراجعات خود به ارتودنتیست را به صورت منظم و در وقت مناسب انجام دهید وگرنه زمان درمان بسیار طولانی خواهد شد. در هر معاینه با تنظیم سیم ها، ارتودنسی دندان ها یک مرحله به نتیجه نهایی نزدیکتر می شود. بنابراین نباید تاثیر این معاینات را دست کم گرفت.
آیا هنگام استفاده از براکت ارتودنسی، دهان زخم می‌شود؟

دهان بخش حساسی از بدن است و به همین دلیل مدتی طول می کشد که به شرایط جدید و حضور براکت ها عادت کند. در ابتدای شروع درمان ممکن است اندکی احساس ناراحتی حس کنید زیرا براکت و به طور کل دستگاه ارتودنسی به دندان‌ها فشار وارد می آورد. علاوه بر این با هر بار تنظیم براکت احساس فشار مضاعفی در دندان ها به وجود می آید که معمولا پس از چند روز از میان می رود.

براکت های ارتودنسی ممکن است باعث تحریک و صدمه لثه، لب ها و بافت نرم دهان شود و زخم هایی را تولید کند. معمولا برای اینکه بیمار از این مسئله دچار صدمه نشود، از موم شفافی استفاده می‌شود که روی بخش‌های آزار دهنده براکت قرار داده می‌شود. در صورتی که پس از گذشت چند روز باز هم بخشی از دستگاه ارتودنسی یا براکت باعث زخم های دهان شوند باید به متخصص ارتودنسی  مراجعه شود تا ایراد دستگاه را از بین ببرد.


آیا براکت ارتودنسی برای گفتار مشکل ایجاد می کند؟

برخی مواقع اگر براکت ارتودنسی تنظیم درستی در دهان بیمار نداشته باشد، در گفتار مشکل ایجاد می کند و باعث می شود برخی کلمات به خوبی تلفظ نشوند. در آغاز درمان ممکن است بیمار نوک زبانی حرف بزند اما با گذشت زمان و وفق یافتن افراد با دستگاه ارتودنسی این مشکل حل می شود و گفتار بیمار به حالت عادی بر می گردد.
از چه کارهایی باید در دوران درمان ارتودنسی پرهیز کرد؟

کارهایی مانند ناخن جویدن، گاز زدن انتهای مداد یا خودکار در دوران ارتودنسی خطرناک است زیرا باعث صدمه دیدن براکت ها و شکستگی آنها می شود.
انجام فعالیت های ورزشی در طول درمان ارتودنسی مجاز است؟

در صورت داشتن دستگاه متحرک، باید در زمان ورزش آن را از دهان خارج کنید. جعبه هایی برای دستگاه ارتودنسی متحرک تهیه شده است که می توان از داروخانه ها یا کلینیک های دندانپزشکی تهیه کرد. واجب است که در صورت خارج کردن ارتودنسی، از محافظ دهان استفاده کنید. پس از انجام فعالیت ورزشی باید در اسرع وقت دستگاه ارتودنسی متحرک را به دهان باز گردانید. در مورد ورزش هایی مانند شنا بهتر است که براکت ارتودنسی از دهان خارج شود. اما اگر از دستگاه های ارتودنسی ثابت استفاده می کنید، باید بدانید که به کار بردن محافظ دهان برای زمانی که ورزش می کنید واجب است. این نوع از محافظ دهان توسط متخصص ارتودنسی ساخته می شود.


کسانی که در زمینه نواختن موسیقی سازهای بادی فعالیت می کنند، باید بدانند که در ابتدا ممکن است دستگاه ارتودنسی بر نواختنشان تاثیر بگذارد. اما با گذشت زمان و تمرین بیشتر این مشکل حل می شود. در صورت درمان با دستگاه ارتودنسی متحرک بهتر است در زمان نواختن، براکت را از دهان خارج کرده و در جعبه بگذارید. در تمامی موارد نکته مهم این است که فراموش نکنید که دوباره ارتودنسی را در جای خود قرار دهید.


تغذیه در دوران ارتودنسی باید چگونه باشد؟

در صورتی که در دوران درمان از غذاهای نامناسب استفاده کنید، امکان خراب شدن براکت و شکستگی آن وجود دارد. در روزهای اول استفاده از ارتودنسی بهتر است غذاهای نرم بخورید. فرقی نمی کند که از چه نوع دستگاه ارتودنسی استفاده می کنید، همواره باید از خوردن غذاهای سفت و شیرین که نیاز به جویدن زیاد دارند، خودداری کنید. خوردن آدامس و شکلات های کشی اصلا خوب نیست چون به دستگاه ارتودنسی و براکت ها می چسبد. سیب، هویج، نان سوخاری و خوردنی هایی مانند این ها در این دوران اصلا توصیه نمی شود. این غذاها باعث می شوند که دستگاه ارتودنسی آسیب ببیند.

غذای خود را به تکه های کوچک تقسیم کنید و سعی کنید بیشتر از غذاهای نرم استفاده کنید. تمیز کردن ارتودنسی پس از صرف غذا نباید فراموش شود.

نوشابه، آب میوه، و نوشیدنی های گازدار و یا دارای قند و اسید باعث پوسیدگی دندان می شوند. علاوه بر این، این مایعات رنگ براکت ارتودنسی و دندان را تغییر می دهند. در صورت استفاده از این نوشیدنی ها، بهتر است از نی استفاده شود. در بهترین حالت مصرف آب و شیر در دوران درمان بهتر است.
 چرا باید از سلامت دهان مراقبت شود؟

باید برای تمیز کردن دندان ها و براکت وقت صرف شود. این کار باعث می‌شود از مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، التهاب لثه و کلسیم زدایی دندان جلوگیری نمایید. کلسیم زدایی زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از کلسیم از دندان‌ها جدا می‌شود. در این صورت ممکن است متوجه لکه‌های سفید رنگ بر روی دندان خود شوید. چکاپ‌های منظم دندانپزشکی خود را فراموش نکنید.
در صورت شل شدن یا آسیب دیدن براکت چه کنیم؟

اگر براکت آسیب دید یا شل شد به متخصص ارتودنسی خود بگویید. نباید صبر کنید تا زمان نوبت مراجعه بعدی‌تان فرا برسد. اگر مدتی براکت استفاده نکنید یا براکت در موقعیت درست قرار نداشته باشد نتایج درمان تحت تأثیر قرار گرفته و حتی ممکن است دندان‌ها به موقعیت پیشین باز گردند.


براکت و دهان خود را چگونه تمیز کنیم؟


پس از هر بار غذا خوردن، دندان‌ها و براکت را به طور کامل تمیز کنید. بهتر است برای مسواک زدن پس از غذا یک ساعت صبر کنید. به تک‌تک دندان‌ها باید توجه کنید و مرز لثه را نیز خوب تمیز کنید.

همه دندان‌ها حاوی ترکیبات فعال مانند فلوراید یا عاملهای کنترل رسوب هستند که باعث می‌شوند خمیر دندان در کنترل جرم و پلاک دندان و بیماری لثه مؤثر باشد.

برای تمیز کردن دندان می‌توانید از مسواک معمولی و یا مسواک برقی استفاده کنید. در مورد مسواکهای کوچک مخصوص برای تمیز کردن براکت از ارتودنتیست سوال نمایید. مسواکهای بین دندانی به تمیز کردن براکت ثابت کمک می‌کنند. مسواک بین دندانی برای تمیز کردن بین دندان‌ها و اطراف براکت ثابت بسیار خوب هستند.

استفاده از دهان‌شویه های حاوی فلوراید به صورت منظم، به پیشگیری از پوسیدگی و کلسیم زدایی دندان کمک می‌نماید.


براکت متحرک را چگونه تمیز کنیم؟

دندانپزشکی یا ارتودنتیست به شما نشان می‌دهد چگونه براکت متحرک را تمیز کنید. بهتر است براکت را بر روی یک سینک پر از آب تمیز کنید تا در صورتی که از دستتان افتاد آسیب نبیند. برای تمیزکردن براکت یک مسواک جداگانه باید داشته باشید. از خمیردندان برای تمیز کردن آن استفاده کنید. با ملایمت براکت را مسواک کرده و آن را با آب تمیز کامل بشویید.