loader
ارتودنسی فک بالا
26 خرداد 1398 ساعت 18:21
ارتودنسی

یکی از ناهنجاری های دندانی و فکی، جلو بودن فک بالا می باشد.

ارتودنسی فک بالا



یکی از ناهنجاری های دندانی و فکی، جلو بودن فک بالا می باشد. در حالت نرمال وقتی فرد دندان های عقبی خود را روی هم می گذارد (مانند حالت جویدن غذا)، در قسمت جلوی دهان دندان های جلویی فک پایین باید به پشت دندان های فک بالا بچسبند. اما در افرادی که دچار مشکل جلو بودن فک بالا هستند هنگامی که دندان های عقبی روی هم قرار می گیرند، در قسمت جلوی دهان دندان های فک بالا بسیار جلوتر از دندان های فک پایین هستند.




علاوه بر عوامل زنتیکی و وراثتی که ممکن است منجر به رشد بیش از حد فک بالا و یا کمبود رشد فک پایین شوند، بعضی از عادات  اشتباه نیز می توانند منجر به ایجاد ناهنجاری فکی شوند؛ عاداتی مانند مکیدن انگشت. فشار انگشت در حین مکیده شدن دندان‌ها و فک بالا را به سمت جلو و دندان‌های فک پایین را به سمت عقب  هل می‌دهد که این امر باعث می‌شود که فک بالا نسبت به فک پایین بسیار جلوتر قرار بگیرد. چنانچه این عادت تا قبل از 5 سالگی ترک شود احتمالا ناهنجاری های ایجاد شده خودبخود برطرف می شوند اما چنانچه این عادت پس از رویش دندان های دائمی نیز ادامه یابد، قطعا بیمار نیازمند درمان ارتودنسی فک بالا خواهد بود.




جالب است بدانید که در بسیاری از این بیماران، علی رغم تصور عموم مردم که فکر می کنند فک بالا جلوتر از حد نرمال قرار دارد مقصر فک پایین می باشد؛ بدین معنی که در حقیقت این فک پایین است که عقب تر از حد نرمال قرار گرفته است و نیاز است که علاوه بر ارتودنسی فک بالا، فک پایین نیز تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرد. البته تشخیص این نکته که علت اصلی این مشکل جلو بودن فک بالا است یا عقب بودن فک پایین به عهده متخصص ارتودنسی می باشد و متخصص ارتودنسی پس از انجام معاینات کلینیکی و بررسی های رادیوگرافیکی علت اصلی این مشکل را تشخیص می دهد و بر حسب اینکه کدام فک در ایجاد این مشکل دخیل است طرح درمان مورد نیاز را تجویز می کند.




چنانچه پس از بررسی های لازم مشخص شود که بیمار دچار مشکل جلو بودن فک بالا می باشد طرح درمان نیز بر این اساس قرار می گیرد که جلو بودن فک بالا اصلاح شود و ارتودنسی فک بالا قسمت مهمی از طرح درمان را تشکیل می دهد. مهم ترین نکته در تصمیم گیری جهت درمان مشکل جلو بودن فک بالا، سن بیمار و شدت مشکل می باشد.



چنانچه بیمار یک کودک در حال رشد باشد  و هنوز رشد وی به پایان نرسیده باشد، معمولا با انجام ارتودنسی فک بالا و استفاده از هدگیر (یک وسیله  متحرک خارج دهانی است که توسط خود بیمار گذاشته و برداشته می شود) می توان مشکل جلو بودن فک بالا را اصلاح نمود. البته باید توجه داشت که کسب نتایج ایده آل در این شیوه کاملا وابسته به همکاری بیمار در استفاده از این وسیله می باشد.



 
چنانچه بیمار در سنی مراجعه کند که رشد اسکلتی وی خاتمه یافته باشد، راهکارهای درمانی جهت اصلاح مشکل جلو بودن فک بالا متفاوت می باشند. در مواردی که جلو بودن فک بالا در محدوده خفیف تا متوسط باشد معمولا می توان با درمان های ارتودنسی ثابت و گاهی کشیدن دندان از فک بالا، مشکل جلو بودن فک بالا را اصلاح نمود. ولی در مواردی که مشکل جلو بودن فک بالا بسیار شدید است بیمار علاوه بر درمان ارتودنسی ثابت، نیازمند درمان جراحی فک نیز می باشد تا ناهنجاری به طور کامل اصلاح شود.




لازم بذکر است که در بسیاری از بیماران، ارتودنسی فک بالا به تنهایی نمی تواند کلیه مشکلات بیمار را برطرف کند و لازم است که در طی دوره درمان جهت کسب نتایج ایده آل، دندان های فک پایین نیز تحت درمان ارتودنسی قرا گیرند.