loader
ارتودنسی رنگی چیست؟
26 خرداد 1398 ساعت 18:08
ارتودنسی

ارتودنسی علم درمان بی نظمی های دندانی و اصلاح ناهنجاری های فک و صورت می باشد.

ارتودنسی رنگی چیست؟



ارتودنسی علم درمان بی نظمی های دندانی و اصلاح ناهنجاری های فک و صورت می باشد.


درمان های ارتودنسی دندان شامل درمان ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک می باشند که بسته به نوع ناهنجاری و سن بیمار و بر اساس تشخیص متخصص ارتودنسی، درمان مناسب برای هر بیمار انتخاب می شود.



درمان ارتودنسی متحرک معمولا برای کودکان و تا حدود سن 12 سالگی کاربرد دارد و عموما برای درمان ناهنجاری های اسکلتی و مشکلات مربوط به کمبود فضا جهت رویش دندان ها، استفاده می شود. از آنجایی که کسب موفقیت در این درمان ها کاملا وابسته به همکاری بیمار می باشد؛ تلاش می شود تا از راه های مختلف همکاری کودک جلب شود. یکی از راه های افزایش همکاری کودکان در درمان ارتودنسی متحرک این است که ظاهر دستگاه ارتودنسی متحرک (پلاک ارتودنسی) از نظر کودک زیبا و جذاب باشد. به این منظور سعی می شود پلاک های ارتودنسی به صورت رنگی ساخته شوند تا بیشتر مورد توجه و استقبال کودکان قرار گیرند. ارتودنسی رنگی باعث می شود کودک تمایل بیشتری نسبت به استفاده از پلاک ارتودنسی پیدا کند و در طی درمان همکاری بهتری با متخصص ارتودنسی داشته باشد.




در درمان ارتودنسی ثابت، جهت حرکت دندان ها از براکت ها و سیم های ارتودنسی استفاده می شود. براکت های ارتودنسی همان نگین هایی هستند که در طی درمان ارتودنسی بر روی دندان ها چسبانده می شوند و برای ردیف کردن و مرتب کردن دندان‌ها به کار می‌روند و کمک می‌کنند تا با نیروی سیم ارتودنسی، دندان ها به محل صحیح هدایت شوند. برای این که نیروی سیم ارتودنسی  به دندان ها منتقل شود، باید سیم را به براکت متصل نمود. برای این کار از کش های کوچکی استفاده می شود که بر روی براکت های ارتودنسی قرار می گیرند و در طی درمان، سیم را در اتصال با براکت ها نگه می دارند. این کش ها در رنگ های مختلفی وجود دارند و هنگامی که بر روی براکت های ارتودنسی قرار می گیرند، باعث می شوند که در طی درمان براکت های ارتودنسی رنگی به نظر برسند و به همین دلیل بسیاری از مردم به آن ارتودنسی رنگی می گویند. از آنجایی که بسیاری از بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی ثابت قرار می گیرند، کودکان و نوجوانان هستند این کش های رنگی بسیار مورد استقبال قرار می گیرند و گاهی بسیاری از بیماران از همان روز اول مراجعه درخواست ارتودنسی رنگی می کنند. در حقیقت براکت های ارتودنسی فلزی هستند و رنگ آنها در تمامی بیماران مشابه می باشد، ولی به دلیل این که در طی ویزیت های ماهیانه ارتودنسی کش های روی براکت ها تعویض می شوند و از رنگ های مختلف استفاده می شود؛ بعضی از بیماران تصور می کنند که براکت های ارتودنسی در رنگ های مختلفی وجود دارند و به همین دلیل آن را ارتودنسی رنگی می نامند.