loader
 آیا در طول ارتودنسی باید به دندانپزشک خانوادگی مراجعه شود
07 فروردين 1398 ساعت 19:52
ارتودنسی

اهميت زيبايي دندان براي انسانها و بحث روشهاي مختلف رديف كردن دندانها باعث گردیده که

آیا در طول ارتودنسی باید به دندانپزشک خانوادگی مراجعه شود



اهميت زيبايي دندان براي انسانها و بحث روشهاي مختلف رديف كردن دندانها باعث گردیده که تخصص ارتودنسي دومين تخصص در بين كليه ي رشته هاي تخصصي پزشكي و دندانپزشكي باشد.




در صورت مواجه با مشکلاتی نظیر، جفت نشدن مناسب دندانها، مشکلات جویدن ودر نتیجه ناراحتی گوارشی، گیر مواد غذایی بین دندانها، تنگ و کوچک بودن فک که می تواند تنفس از راه بینی را دچار مشکل کند و ناهماهنگی اعضای صورت، به درمان ارتودنسی احتیاج پیدا می کنیم.




نقش اصلي يك متخصص ارتودنسي با تجربه، طراحي درمان ارتودنسي و هدايت و مديريت درمان مي باشد. در حقیقت طراحی لبخند و شکل دهی صورت از هنرهای یک متخصص ارتودنسی خوب است.



شاید بتوان در بعضی از حرفه ها بسیاری از خدمات را به صورت تجربی و با کیفیت خوب انجام داد اما در مورد درمانهای ارتودنسی، تجربه ی کاری و علم یک متخصص توام با یکدیگرمی تواند در ارائه ی طرح درمان دقیق و ترسیم یک چشم انداز روشن برای بیمار کمک کننده باشد.




هنگامی که تحت درمان ارتودنسی هستید لازم است که به دندانپزشک خانوادگی خود به منظور کنترل وضعیت دندانها از لحاظ پوسیدگی و نیز ارزیابی سلامت لثه ها مراجعه کنید.




البته در غالب موارد متخصص ارتودنسي خود وضعيت سلامت دندان ها و لثه شما را تحت نظر داشته و در صورت مشاهده هر گونه عارضه اي در رفع آن اقدام می نماید.




در کودکان نیز بهره گیری از تجربیات و نظرات یک متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان در درمان ارتودنسی این گروه سنی بسیار موثر است




يك متخصص ارتودنسي باتجربه مي داند كه با اين گروه سني چگونه برخورد كند تا با تكنيكهاي تشويق و بازي، انگيزه ي كودكان را در رعايت توصيه های موثر در بهبود روند درمان افزايش دهد.




پس از معاينه بیمار و بررسي مدارك توسط دكترمتخصص ارتودنسي، طرح درمان مربوط به هر بيمار نوشته مي شود و به بيمار توضيح داده مي شود. درصورت پذيرش توسط بيمار، درمان ارتودنسی آغاز مي شود.




دانشجویان رشته دندانپزشکی بعد از  سپری کردن 6 سال دوره دندانپزشک عمومی و گذراندن دوره چهار ساله تخصص در دانشگاه موفق به دریافت تخصص ارتودنسی می شوند و اگر هیات علمی دانشگاه بشوند به مقام استادیار ارتودنسیی می رسند و با نوشتن مقالات و سابقه خوب تدریس تبدیل به دانشیار ارتودنسی می شوند.




دندانپزشک عمومی تخصص لازم جهت انجام درمان تخصصی ارتودنسی را ندارد. کاملا روشن است که با معاینه به موقع کودک توسط متخصص ارتودنسی می توان از ایجاد مشکلات شدید در سنین بالاتر جلوگیری کرد.در واقع آنچه امروز قابل درمان است، ديروز قابل پيشگيري بوده است.




گاهی مشاهده می شود که به علت مراجعه دیرهنگام بیماران به متخصص ارتودنسی و یا مراجعه به دندانپزشک عمومی که بعضا تسلط کافی در این موارد را ندارند، مشکلات اسکلتی به موقع تشخیص داده نمی شوند و در زمان مناسب تحت درمان صحیح قرار نمی گیرند و دوره رشد کودک پایان می یابد در نتیجه دوره درمان ارتودنسی افزایش می یابد.




معمولاً نامرتبي و كمبود جا براي دندان‌هاي دائمي تا حدود 12 سالگي طبيعي است و پس از آن تا 18 سالگي با رشد كامل فك و صورت، خود به خود دندان‌ها رديف مي‌شوند. بعضي وقت‌ها دندان دائمي از پشت يا جلوي دندان شيري در مي‌آيد بدون اينكه دندان شيري افتاده باشد. در اين حالت بايد دندان شيري كشيده شود تا مسير براي دندان دائمي باز شود.




اگرچه  امروزه برخی دندانپزشکان اقدام به درمان ارتودنسی و قرار دادن براکت روی دندان بیماران خود می کنند اما باید توجه شود که دندانپزشک و متخصص ارتودنسی به لحاظ خدمات درمانی با هم تفاوت دارند.



باید قبل از شروع درمان ارتودنسی، با مراجعه به دندانپزشک عمومی باید مطمئن شد که هیچ پوسیدگی دندانی باقی نمانده و سلامت لثه و استخوان اطراف دندانها برقرار است و بعد متخصص ارتودنسی به صورت تخصصی درمان ارتودنسی را انجام دهد.