loader
اثرات جانبی ارتودنسی
07 فروردين 1398 ساعت 19:49
ارتودنسی

هر درمانی علاوه بر مزایایی که برای بیمار دارد ممکن است

اثرات جانبی ارتودنسی




هر درمانی علاوه بر مزایایی که برای بیمار دارد ممکن است سبب بروز عوارض و اثرات جانبی نیز باشد که برای مقابله با این عوارض باید قبل از انجام درمان با این عوارض احتمالی آشنا شویم.




درمان ارتودنسی نیز از این قاعده مستثنی نیست، هر چند که در درمان ارتودنسی ما آنچه که از انجام ارتودنسی به دست می آوریم بسیار ارزنده تر و قابل توجه تر از عوارض احتمالی آن است اما در هر حال همانطور که گفته شد باید با اثرات جانبی این درمان آشنا شویم.




درمانها شامل دو دسته ضروری و انتخابی هستند درمان‌های ضروری درمان‌هایی هستند که درصورت بی‌توجهی باعث درد، ناراحتی و به‌خطر‌افتادن سلامت کلی فرد می‌شوند. در طرف دیگر درمان‌هایی هستند که انتخابی بوده و فرد به‌دلیل اولویت خاص از ‌نظر کارایی بهتر، زیبایی یا پیشگیری از بروز بیماری‌های دیگر انجام می‌دهد. درمانهای ارتودنسی از این دسته اند.




گاهی عوارض ناشی از سوء درمان است و گاهی هم ناشی از سوء همکاری بیمار و یا عوارض ناخواسته.




لازم به ذکر است که اگر درمان توسط متخصص ارتودنسی انجام نشود امکان مواردی مانند تحلیل داخلی یا خارجی دندان، افزایش می یابد.




یکی از این عوارض این درمان درد است که بعد از انجام ارتودنسی بسیار شایع می باشد، جويدن آدامس و استفاده از غذاهاي نرم مي‌تواند اين درد را كاهش دهد. همچنين استفاده از مسکن هایی مانند استامينوفن مي‌تواند در كم كردن اين درد موثر باشد.




از دیگر عوارض ارتودنسی پوسيدگي دندان‌ها و بيماري لثه می باشد که بر اثر تجمع ذرات غذا و باكتري‌ها در زير دستگاه‌هاي ارتودنسي، بوجود می آید. براي جلوگيري بايد بعد از هر بار غذا خوردن با استفاده از مسواك و نخ دندان و همچنين استفاده از مسواك بين دنداني، زير سيم‌ها را كاملا تميز كرد. اگر در دوره درمانی بهداشت رعایت نشود، می تواند موجب التهاب و قرمزی و افزایش حجم لثه ها شود.




گاهي نواحي اطراف براكت‌ها رنگ مي‌گيرد اين تغيير رنگ گذراست و با برداشتن براكت‌ها برطرف مي‌شود زردی دندانها پس از درمان ارتودنسی می تواند با بلیچینگ نیز برطرف شود.




از دیگر عوارض ارتودنسی وجود آلرژی به نيكل موجود در فلز دستگاه‌هاي ارتودنسي يا لاتكس موجود در الاستيك‌هاي ارتودنسي می باشد که باعث تورم، قرمزي و درد می شود.




گاهي نیز بر اثر تيزي دستگاه‌هاي ارتودنسي زخم بوجود می آید كه راه حل آن استفاده از موم نرم ارتودنسي می باشد.




ممکن است در طي درمان به علت تحليل موقت استخوان، دندان‌ها لق مي‌شوند ولي اين لقي بعد از مدتي برطرف مي‌شود.




و در انتها اگر درمان ارتودنسي به درستي انجام نشود يا دستگاه نگهدارنده دندان توسط بيمار به صورت منظم استفاده نشود، امكان بازگشت نتايج درمان وجود دارد.