loader
آیا برای بهبود نامتناسبی فک باید ارتودنسی کنیم؟
07 فروردين 1398 ساعت 19:47
ارتودنسی

همه می دانیم که پيشگيري از درمان بهتر است

آیا برای بهبود نامتناسبی فک باید ارتودنسی کنیم؟




همه می دانیم که پيشگيري از درمان بهتر است و این اصل حتي در نگهداري از دندان‌هاي كودكان نیز صادق است كه به واسطه آن مي‌توان از درمان‌هاي ارتودنسي در آينده بي‌نياز شد.



با توجه اينکه دوره درمان با ارتودنسي معمولا 6 ماه تا 2 سال طول مي کشد هرچقدر شکل بيماري خفيف ترباشد طول درمان کمترشده و نتيجه درمان هم بهتر خواهد بود.




نامنظم و کج شدن دندان‌ها به دلايل ارثي و اکتسابي صورت مي گيرد. در موارد اکتسابي افراد به دليل عدم مراقبت صحيح از دندان‌هاي شيري و از دست دادن زودتر از موعد آنها دچار نقص و نامنظم شدن دندانها مي شوند.



معمولا افرادي که دندان‌هاي نامرتب دارند و يا افرادي که اندازه فک آنها با دندانشان متناسب نيست کانديداي ارتودنسي هستند.




اگر موقعيت فك‌هاي كودك در وضعيت ناصحيح قرار دارد، مثلا فك پايين بيش از حد نسبت به فك بالا عقب است، مراجعه به متخصص ارتودنسي ضروري است.





بهترين زمان مراجعه به ارتودنتيست سنین نوجوانی و رشد کودکان می باشد و اگر پس از اين سن، مراجعه انجام شود نياز به درمان‌هاي ارتودنسي يا درمان‌هاي ارتودنسي همراه با جراحي بيشتر خواهد بود.




گاهی انحراف فك پايين كودك به يك طرف در اثر ضربه پيش مي‌آيد پس مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی و چک آپ امری ضروریست.




مراجعه به موقع جهت اصلاح انحراف فكين به يك سمت، احتمال درمان‌هاي جراحي فك در آينده را كاهش مي‌دهد.




به گفته متخصصین ارتودنسی دوره درمان ارتودنسي به 3 دوره پيشگيرانه، بينابيني و پيشرفته تقسيم مي شود. دوره پيشگيرانه از کودکي آغاز مي شود و بسته به نياز بيمار و تجويز پزشک معالج پايان مي يابد دوره بينابيني دوراني بين دوره پيشگيرانه و پيشرفته است و دوران پيشرفته حدودا در 30 سالگي به بالا رخ مي دهد.




معمولاً در سنين بالا درمان بسيار سخت تر بوده و با موفقيت کمتري امکان پذير است. و بسته به نيازهاي درماني از روش‌هاي مختلفي براي ارتودنسي استفاده مي شود.




همانطور که می دانید ارتودنسي با دو روش متحرك و ثابت انجام مي گيرد که معمولا در سنين پايين تر از روش متحرک و در سنين بالا از روش ثابت استفاده مي شود.




از جمله مشکلات روش متحرک همکاري نکردن بيمار است که موجب طولاني شدن مدت درمان و تاثيرگذاري کمتر آن مي شود.




به طور مثال یکی از روشهای درمان متحرک هدگیر ارتودنسی می باشد که برای درمان بیرون زدگی دندان ها و فک بالا استفاده می شود. این وسیله با ایجاد نیروی به سمت عقب باعث بهبود وضعیت فک و دندان ها می شود. استفاده ازاین وسیله نیاز به همکاری کامل بیمار دارد.




مراقبت‌های درمان ارتودنسی نیز بيشتر جنبه رعايت بهداشت دهان را دارد و در اين دوران افراد بايد مراقبت بيشتري از دندان‌ها داشته باشند.




درمان ارتدنسی به خودی خود پوسیدگی زا نیست، اما از آنجایی که ورود سیم ها و دستگاه های ارتدنسی به دهان رعایت بهداشت برای بیمار و تمیز کردن دهان و دندان ها را مشکل تر می کند و گیر غذایی را هم افزایش می دهند، رعایت دقیق بهداشت توسط بیمار اهمیت بیشتری پیدا می کند که در صورت عدم توجه به آن شیوع پوسیدگی افزایش پیدا می کند.




مخصوصا در روش هاي ارتودنسي ثابت تميز کردن دندانها بايد با دقت صورت بگيرد. استفاده از نخ دندان هم امری ضروري است.




ارتودنسي بايد بر اساس زواياي حرکتي و پيش بيني بافت نرم دهان صورت بگيرد تا مشکلي براي زيبايي دهان و لبها صورت نگيرد و در مواردي که لبها بدشکل مي شود و حالت عادي خود را از دست مي دهد اشکال در طرح درمان اوليه است.