loader
ارتودنسی به همراه جراحی فک
04 فروردين 1398 ساعت 10:58
ارتودنسی

ممکن است در سنین کودکی به دلایلی از جمله عوامل ارثی و مادر زادی،

برای دیدن نعمت های فراوانی که خداوند در اختیار ما قرار داده نیازمند تفکر عالی و علم زیاد نیستیم. با کمی دقت و نگریستن به دنیای اطراف می توانیم تعداد بی شماری از انواع آن را ببینیم. یکی از این نعمت ها، نعمت زیبایی می باشد که در طبیعت و البته در وجود خود ما فراوان است و از اهمیت فوق العاده ای هم برخوردار است. زیبایی دهان و دندان از این دست نعمت هاست. نحوه قرار گرفتن دندان ها، شکل آن ها و تناسب فک در زیبایی صورت، لبخند و جذابیت ما در موقع صحبت کردن تاثیر زیادی دارد.




ممکن است در سنین کودکی به دلایلی از جمله عوامل ارثی و مادر زادی، نامنظمی در رشد دندان های شیری و دائمی، بروز سانحه و یا مکیدن انگشت شصت در دوران کودکی نحوه قرار گرفتن دندان ها به هم بخورد و دچار مشکل شود و یا فک بالا و پایین تناسبی با هم نداشته باشند.



امروزه ارتودنسی درمان این عارضه ها را امکان پذیر ساخته است. درمان ارتودنسی در سنین قبل از بلوغ نتیجه بهتری در بر دارد و اگر به هر دلیلی به تعویق بیفتد این عمل در بزرگسالی به علت تثبیت استخوان فک به راحتی قبل نمی باشد و نیازمند جراحی است.



نامنظمی دندان ها در بزرگسالی مشکلاتی برای فرد به وجود می آورد که عبارتند از:

    مشکلات زیبایی و ظاهری



    اختلالات گفتاری



    مشکل در جویدن غذا



    اشکال در جفت شدن دندان ها



    وارد آمدن فشار به دندان ها و ایجاد پوسیدگی دندان



    ایجاد آرتروز فک در نتیجه فشار دندان مقابل



    ایجاد مشکل در تمیز کردن دندان ها




با مراجعه به دندانپزشک متخصص ارتودنسی بیمار از راه های رفع مشکلات دندانی خود مطلع شده و برای رفع آن ها برنامه ریزی می کند.


ارتودنسی به همراه جراحی فک




امکان جابجایی دندان ها در هر سنی وجود دارد، اما در مواقعی که مشکل شخص حاد باشد و یا شخص تمایل به تغییر ظاهری فک خود و یا به عبارتی جراحی زیبایی باشد درمان ارتودنسی به همراه جراحی فک پاسخگو می باشد.




همچنین افرادی که بعد از بلوغ و در سن بزرگسالی برای مشکل نامتقارنی فک مراجعه می کنند  باید تحت جراحی قرار بگیرند.




ارتودنسی به همراه جراحی فک و صورت در عین حال که فرایند سختی است ولی با رعایت نکات مربوط به آن و همراهی درست با تیم متخصص در این زمینه نتایج خوبی برای شخص در بر دارد. این تیم تشکیل شده از یک دندانپزشک که بعد از تشخیص مشکل بیمار را به جراح فک و صورت و دندانپزشک متخصص ارتودنسی جهت مشاوره ارجاع می دهد.



بسته به این که مشکل به فک بالا و یا پایین ، فک عقب یا جلو مربوط باشد جراحی متفاوت است. جراحی بوسیله پزشک جراح فک و صورت در کنار یک تیم پزشکی ساده در بیمارستان انجام می شود. این جراحی به یک روز بستری نیاز دارد.



بعد از پایان کار، متخصص جراح بیمار را برای انجام کارهای نهایی و تکمیلی به متخصص ارتودنسی ارجاع می دهد. در ضمن واضح است که بعد از جراحی مراقبت های از جمله محدودیت در باز کردن دهان و بعد از آن وجود دارد که برای دستیابی به نتایج دلخواه نیازمند رعایت موارد توصیه شده پزشکی از طرف بیمار است.



پس ارتودنسی همراه با جراحی فک دو مرحله ای است . مرحله ی اول قبل از جراحی می باشد که دوره ی بین 6 تا 12 ماهه می باشد و مرحله ی بعد از جراحی که برای کامل شدن تناسب و تثبیت دندان ها 4 تا 6 هفته بعد از عمل یک دوره 6 تا 9 ماهه را شامل می شود.




این درمان مراحلی دارد که شاید برای اغلب ما نا آشناست و وقتی برای خودمان و یا فرزندمان پیش بیایید، نگرانی های در بر دارد و شاید ترس زیادی نیز داشته باشیم اما با مراجعه به دندانپزشک خوب البته دندانپزشک متخصص ارتودنسی و کمک گرفتن از او تمامی این نگرانی ها برطرف شده و از راهکارهای مناسب در این زمینه مطلع خواهیم شد.