loader
از ارتودنسی چه می دانید؟
04 فروردين 1398 ساعت 10:35
ارتودنسی

آنچه درباره ارتودنسی باید بدانید ارتودنسی یکی از درمان های محبوب در بین بسیاری از جوانان است که

از ارتودنسی چه می دانید؟



آنچه درباره ارتودنسی باید بدانید ارتودنسی یکی از درمان های محبوب در بین بسیاری از جوانان است که بیشتر جنبه زیبایی دارد. با وجودی که همه به این روش درمان علاقه زیادی دارند، دانستن برخی نکات برای آنها ضروری است که شاید اطلاعات کافی را در مورد آن نداشته باشند. در زیر به برخی از مهمترین نکات در رابطه با ارتودنسی می پردازیم.




    افزایش طول عمر دندان ها

ارتودنسی موجب می شود تا دندانها به طور مرتب در کنار یکدیگر قرار بگیرند. در این صورت دندانهایی که نامرتب هستند و یا بر روی یکدیگر قرار دارند، از هم فاصله می گیرند. می دانیم که قرار گرفتن دو دندان بر روی یکدیگر به معنای تشکیل جرم و پلاک دندانی است که به مرور زمان موجب پوسیدگی دندان می شود. این در حالی است که دندان های مرتب را می توان به راحتی تمیز کرد. در نتیجه طول عمر آنها نیز افزایش می یابد.



    برطرف شدن مشکلات گوارشی



زمانی که دندان ها نامرتب باشند، جویدن غذا مشکل تر می شود. زیرا دندانهای نامرتب توانایی خرد کردن مواد غذایی را ندارند. بنابراین زمانی که دندان ها به طور مرتب در کنار یکدیگر قرار می گیرند، کار جویدن غذا نیز راحت تر می شود. در این صورت هضم غذا نیز به راحتی صورت می گیرد.



    حل مشکلات عضلات صورت


 



اگر دندانها مشکل داشته باشند و فرد مجبور باشد تا با یک سمت صورت غذا را بجود، به مرور زمان عضلات یک سمت صورت او قوی تر می شوند. بر هم خوردن تعادل چهره یکی از نتایج نامرتب بودن دندان هاست. این در حالی است که با درمان ارتودنسی می توان دندان های هر دو سمت را مثل هم کرد. در نتیجه جویدن غذا با هر دو طرف به راحتی انجام می شود.




    انجام ارتودنسی در سنین پایین

اگر ارتودنسی در سنین پایین تر انجام شود، تاثیر بیشتر و بهتری بر نحوه درمان دارد. نوجوانانی که ارتودنسی انجام می دهند، ریشه دندانهای ضعیف تری دارند که به راحتی حرکت می کنند و در جای استاندارد قرار می گیرند. اما زمانی که سن بالاتر می رود و ریشه دندان ها نیز مقاوم تر می شود، درمان ارتودنسی نیز به سختی انجام می شود و مدت زمان درمان نیز افزایش می یابد. بهترین سن برای این روش درمانی، 12 تا 15 سالگی است که تغییرات اسکلتی و عضلانی مانند بزرگ‌کردن فک در بیمار بهتر انجام می شود.

    استفاده از براکت های ثابت

با وجودی که ارتودنسی متحرک کار شستشوی دهان و غذاخوردن را راحت تر می کند، اما مدت زمان استفاده از آن بیشتر می شود. زیرا توانایی کمتری برای حرکت ریشه دندان ها دارد. اما ارتودنسی ثابت با وجود مشکلات متعددی که به دنبال دارد، در مدت زمان کوتاه تری به درمان دندان ها کمک می کند.

    مراجعه به متخصص ارتودنسی

زمانی که درمان ارتودنسی انجام می شود، بیمار باید برای دوره های زمانی مشخص به متخصص ارتودنسی مراجعه کند تا براکت ها تنظیم شوند. در غیر این صورت براکت ها توانایی حرکت دادن ریشه دندان را ندارند و در نتیجه درمان ارتودنسی طولانی تر می شود.

    نحوه عملکرد براکت های ارتودنسی

دستگاه ارتودنسی از براکت هایی تشکیل شده است که بر روی دندان ها نیرو وارد می کنند. این نیرو به مرور زمان موجب حرکت ریشه دندان ها می شود. متخصص ارتودنسی قبل از قرار دادن براکت، ابتدا دندانهای بیمار را بررسی می کند. در صورتی که فک کوچک باشد و فضا برای حرکت دندان ناکافی باشد، یک یا چند دندان بیمار کشیده می شود. همچنین بر اساس میزان نامرتب بودن دندان ها، براکت ها با اندازه های مختلفی تهیه می شود تا نیروی مورد نیاز بر روی دندانها وارد شود. پس از قرار دادن براکت ها، ممکن است بیمار احساس درد داشته باشد که در این صورت دندانپزشک برای او داروهای مسکن تجویز می کند.

    آماده سازی دندان ها

قبل از آغاز ارتودنسی ابتدا باید بیمار در شرایط کامل درمان قرار بگیرد. جرم گیری و تمیز کردن دندانها، رفع پوسیدگی و بازسازی دندانها از جمله مواردی است که دندانپزشکان بر روی آن تاکید زیادی دارند. دندانپزشک قبل از انجام درمان ارتودنسی ابتدا دندانهای بیمار را معاینه می کند و دندانها را در شرایط سلامت کامل قرار می دهد.