loader
نقش براکتهای ارتودنسی در لبخند زیبا
04 فروردين 1398 ساعت 10:32
ارتودنسی

داشتن لبخند زیبا با دندانهای مرتب ممکن می شود

نقش براکتهای ارتودنسی در لبخند زیبا

داشتن لبخند زیبا با دندانهای مرتب ممکن می شود




تصور کنید دندانها سالم باشند اما به طور نامرتب در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. در این صورت زیبایی چهره و لبخند از بین می رود. کسانی که می خواهند لبخند زیبا داشته باشند، باید از همان دوره نوجوانی در فکر آن باشند. یکی از روش های داشتن لبخند زیبا، ارتودنسی است که به زیبایی و سلامت دندان ها کمک زیادی می کند.



 

در درمان ارتودنسی، براکت ها نقش اصلی را بر عهده دارند. براکت ها ابزاری هستند که موجب فشار بر دندانها می شوند و در نتیجه فاصله میان دندانها از بین می رود و پس از مدتی به طور مرتب در کنار یکدیگر قرار می گیرند. حتی اگر دندان ها بدون فاصله و بر روی یکدیگر باشند، با استفاده از روش ارتودنسی می توان آنها را از یکدیگر جدا و میان آنها فاصله ایجاد کرد.




معاینه قبل از ارتودنسی

در این درمان متخصص ارتودنسی براکت ها را بر روی دندانها قرار می دهد. قبل از همه چیز ابتدا باید دندان های بیمار به دقت بررسی و معاینه شوند. سالم بودن دندان ها نقش زیادی در کوتاه شدن دوره درمان دارد. در صورتی که یکی از دندان ها پوسیده یا خراب باشد، ممکن است در زمان درمان ارتودنسی به طور کامل تخریب شود. از سوی دیگر سلامت سایر دندان ها را نیز به خطر می اندازد. بنابراین اطمینان از سلامت دندان ها قبل از قرار دادن براکت ها ضرورت پیدا می کند.

انواع براکت براساس متریال

براکت های ارتودنسی انواع مختلفی دارند که بر اساس متریال می توان از براکت های فلزی، پلاستیک و براکت های نامرئی یا سرامیکی نام برد. هر یک از انواع براکت ها مزایا و معایب مختلفی دارند که عبارت است از:




براکت های فلزی: این نوع براکت ها از استحکام بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل در حرکت ریشه دندان ها توانایی بیشتری دارند که با استفاده از آنها می توان مدت درمان ارتودنسی را کاهش داد. براکت های فلزی یک عیب هم دارند. از آنجا که از آلیاژ فلز تهیه می شوند، قابل مشاهده هستند که همین امر بیمار را آزار می دهد. اما از آنجا که مقاومت بالایی دارند، هنگام شستشوی دهان جای نگرانی نیست و آسیبی به آنها نمی رسد.




براکت های پلاستیکی: این نوع براکت ها شفاف هستند و استقامت کمتری نسبت به نوع فلزی دارند. اما از آنجا که شفاف و همرنگ دندان هستند، دیده نمی شوند. به همین دلیل بیمارانی که علاقه ای به مشخص شدن براکت های دندانی ندارند، می توانند از این نوع براکت استفاده کنند. اما یکی از عیوب آنها، توانایی کمتر در حرکت ریشه دندان است. ضمن اینکه باید به طور مرتب تنظیم شوند تا بتوانند نیروی بیشتری را به ریشه دندانها وارد کنند.



براکت های نامرئی: این نوع براکت ها که از جنس سرامیک هستند همان براکت های پلاستیکی عمل می کنند. اما استحکام و مقاومت آنها بیشتر است. براکت های سرامیکی به رنگ دندان هستند و به همین دلیل چهره بیمار را تغییر نمی دهند و گاهی اطرافیان متوجه وجود براکت ها در دهان بیمار نمی شوند. اما این براکت ها نیز استحکام بالایی ندارند و بیمار زمان شستشوی دهان و دندان ها باید مراقب آنها باشد.




انواع براکت متحرک و ثابت

روش دیگر تقسیم بندی براکت ها براساس ثابت و متحرک بودن است:




1-     براکت های متحرک: بیمار می تواند براکت های متحرک را هر زمان که بخواهد از دهان خارج کند و در زمان دلخواه در دهان قرار دهد. اما این نوع براکت دوره درمان را بیشتر از حد معمول می کند و در عین حال فشار زیادی بر روی دندانها وارد نمی کند.




2-     براکت های ثابت: این نوع براکت ها از زمانی که متخصص ارتودنسی آنها را بر روی دندانهای بیمار قرار می دهد، بر جای خود ثابت هستند. بیمار نمی تواند آنها را از دهان خارج کند. یکی از مشکلات این نوع براکت شستشوی دندانهاست.