loader
ارتودنسی و عمل بینی
02 فروردين 1398 ساعت 21:19
ارتودنسی

در حال حاضر برای صرفه جویی در وقت و هزینه و جلوگیری از بی‌هوشی مجدد بیمار،

ارتودنسی و عمل بینی

 در حال حاضر برای صرفه جویی در وقت و هزینه و جلوگیری از بی‌هوشی مجدد بیمار، بسیاری از اعمال جراحی را می توان هم زمان با رینوپلاستی یا همان جراحی زیبایی بینی انجام داد که اصلاح انحراف بینی شایع ترین آن است. ولی هم چنین می توان از اصلاح شاخک های بزرگ، آندوسکوپی سینوس، منتوپلاستی یا جراحی زیبایی چانه، زیبایی گونه ها، حذف غبغب، اتوپلاستی یا عمل زیبایی گوش، جوان سازی پیشانی و تزریق چربی به صورت هم نام برد که عمل همزمان آن ها به همراه بینی کم و بیش مرسوم شده است.




اما با همه این تفاسیر تقریباً اکثریت پزشکان هم عقیده اند که عمل جراحی زیبایی بینی و عمل ارتودنسی دندان ها هم خوانی چندانی با هم ندارند و عمل همزمان یا با فاصله زمانی کم میانشان اصلاً توصیه نمی شود. حالا سؤالی پیش می آید که کدام را اول انجام بدهیم.

 

از آنجایی که ارتودنسی موجب حرکت کردن دندان ها از جای خود (حتی گاها حرکت کردن فک ها) می شود ممکن است باعث تغییر فرم و مکان لب ها و نیمرخ صورت بشود. از طرف دیگر احتمالش بسیار زیاد است که در طول ویزیت های ارتودنسی فشارهایی از طرف دست پزشک هر چند که کم باشد به صورت و بینی بیمار وارد شوند؛ بنابراین به نظر برخی پزشکان تصمیم محافظه کارانه تر این است که عمل جراحی زیبایی بینی پس از ارتودنسی و ثابت شدن موقعیت لب ها انجام بگیرد. و در مورد اشخاصی هم که مشکلشان فقط عقب رفتن فک پایینی است و شکل دندان های شان مشکلی نداشته باشد و باید برای جلو آوردن فک از پروتز چانه بهره بگیرند هم توصیه می کنند که ابتدا این کار را انجام دهند و پس از پایان پروتز چانه به فکر عمل بینی شان باشند.




از طرفی دیگر اما تعدادی از متخصصان و پزشکان بر این باورند که ابتدا مشکلات بینی اصلاح شود و معایبی نظیر انحراف و گرفتگی بینی رفع شود و بعد از آن به فکر ارتودنسی باشید. چرا که آن ها عقیده دارند اگر عمل ارتودنسی قبل از عمل بینی صورت پذیرد احتمال این قضیه وجود دارد که پس از رینوپلاستی اختلافات دندانی دوباره باز گردد و لذا توصیه می شود ابتدا بیمار مشکلات بینی خود را بر طرف نموده و سپس اقدام به اصلاح دندان ها و درمان ارتودنسی بکند.




با این وجود شاید بهتر باشد که هم با جراح بینی و هم با دندانپزشک متخصص ارتودنسی خود مشورت داشته باشید اما با توجه به توضیحات داده شده با خود صادق باشید و ببینید که کدام مشکل از نظر روحی و روانی شما را آزار می دهد مشکل بینی یا ناموزونی دندان ها؟ کدام یک بیشتر بر اعتماد به نفس شما اثر منفی می گذارد؟ لذا ابتدا در صدد رفع مشکل بزرگتر باشید تا با روحیه بهتری به سراغ این جراحی ها بروید.



البته به طور کلی هر دو گروه پزشکان معتقدند که باید فاصله ای حداقل شش ماهه میان دو عمل زیبایی بینی و ارتودنسی وجود داشته باشد.