loader
آیا روشی برای سرعت بخشیدن به ارتودنسی وجود دارد؟
02 فروردين 1398 ساعت 21:16
ارتودنسی

این سوالی است که ممکن است تقریبا برای همه افرادی که

آیا روشی برای سرعت بخشیدن به ارتودنسی وجود دارد؟




  این سوالی است که ممکن است تقریبا برای همه افرادی که مجبور به استفاده از این روش درمانی شده اند مطرح شود و به دنبال دلیل منطقی، مستند و مستحکم برای پاسخ به آن باشند. تا کنون تحقیقات و مطالعات بسیار زیادی در این زمینه انجام شده است که امروز در اینجا چند نمونه بسیار شایع را سریعا با هم بررسی می کنیم.



حتما شما هم شنیده اید که با استفاده از نوعی سیم یا براکت خاص می توان روند درمان را تسریع کرد و موجب سریعتر شدن حرکت دندان ها شد. اما باید به شما بگوییم که این مساله حقیقت ندارد و هیچ کدام از این مسائل مطرح شده تاثیری بر سرعت درمان ارتودنسی ندارند. حتی می توان گفت که طرح درمان و عمل کننده تاثیرات به مراتب بیشتر و عمیق تری از نوع براکت یا سیم دارند. به صورت عامیانه تر می توان اینگونه پاسخ داد که دندان های شما تفاوت سیم ها و براکت ها را نمی فهمند و این مسائل تاثیری بر سرعت حرکت دندانی ندارد.




مورد دیگری که صحبت های زیادی در مورد کارآیی آن مطرح شده است، مساله تغییر دادن و عوض کردن بیولوژی حرکت دندان ها است. گفتگوها و بحث های زیادی پیرامون اثر لرزش (Vibration) بر روی تسریع حرکات دندانی مطرح شده است. اما این گونه به نظر می رسد که مشاهدات و اسناد کافی در مورد اثر لرزش بر حرکات دندانی وجود ندارد. بر خلاف پیشنهاد دستگاه Acceldent درباره افزایش حرکت دندان ها و تبلیغات گسترده ای که بر روی آن انجام شد آخرین مطالعات و پژوهش ها در عین ناباوری نا کارآمدی این روش را نشان داده اند.




روش دیگری که زیاد در موردش بحث می شود انجام عمل های جراحی کوچک برای بالا بردن حرکت دندان است که بر روی این روش تحقیقات گسترده و کاملی صورت گرفته است. در این مطالعه حرکت به عقب یک دندان بررسی شد (به این صورت که اول جراحی روی دندان صورت بگیرد و بعد دندان حرکت کند) و کل زمان درمان را مطالعه نکردند ولی در عین حال نتایج به دست آمده کاملا واضح بوده و بیانگر این حقیقت است که مقدار جا به جایی دندان بسیار بسیار کم بوده است.  باید به این نکته اذعان داشت که تحقیقات جامع و کامل انجام شده صحت این مورد را نیز تایید نکرده است و مورد قبول واقع نمی شود.




به طور خلاصه برای نتیجه گیری می توان اینگونه استنباط کرد که هیچ کدام از روش های فوق شامل استفاده از سیم ها و براکت های خاص بدون کش و بدون سیم، لرزش Vibration و عمل جراحی سرعت درمان ارتودنسی را افزایش نمی دهند. لذا اگر در مواردی بیمار اصرار دارد که به منظور تسریع درمان از این روش ها استفاده کند متخصص ارتودنسی موظف است تا به او گوشزد کند این تصور نادرست است و چنین موضوعاتی صحت ندارند.