loader
ارتودنسی فک پایین
02 فروردين 1398 ساعت 21:11
ارتودنسی

آیا استفاده از درمان ارتودنسی تنها برای فک پایین امکانپذیر است؟

ارتودنسی فک پایین




آیا استفاده از درمان ارتودنسی تنها برای فک پایین امکانپذیر است؟




یکی از سوالات رایج بیماران برای درمان ارتودنسی، قابلیت انجام این روش برای تنها یک فک می باشد. به طوری که برخی از بیماران تنها از شکل و ساختار یک فک خود ناراضی هستند و تمایلی برای ارتودنسی هر دو فک ندارند. بلکه میخواهند تنها فک پایین آنها ارتودنسی شود. متخصصان ارتودنسی پاسخ این سوال را داده اند و بر این نظر هستند که براکت هایی که برای فک بالا و فک پایین استفاده می شوند، به یکدیگر متصل نیستند و هیچ ارتباطی میان آنها وجود ندارد. بنابراین طبیعی است که برای برخی از بیماران، براکت ها تنها بر روی یک فک استفاده شود.



دلایل ارتودنسی فک پایین




از جمله دلایلی که برای ارتودنسی فک پایین وجود دارد، می توان موارد زیر را نام برد:





    کوچکی فک پایین  (Mandibular Deficiency)




زمانی که فک پایین کوچک باشد، فضای کافی برای رشد دندان ها وجود ندارد. در نتیجه دندانها به طور نامرتب در کنار یکدیگر قرار می گیرند. حتی برخی از دندانها نیز به دلیل فقدان جای کافی، از کنار لثه رشد می کند که صحبت کردن فرد با مشکل مواجه می شود. برای تلفظ برخی از حروف، زبان در لابه لای دندانها می ماند و در نتیجه صحبت کردن فرد چندان خوشایند نیست.



در این صورت با انجام روش ارتودنسی به راحتی می توان دندانهای اضافه را خارج کرد و فضا را برای مرتب شدن سایر دندان ها ایجاد کرد. همچنین روش دیگر استفاده از دستگاه فانکشنال است که فک پایین را به سمت جلو هدایت می کند. این دستگاه با تحریک فک، باعث رشد آن می شود. پس از آن می توان براکت های ارتودنسی را بر روی دندانهای فک پایین قرار داد تا دندانهای نامرتب، به صورت یکدست شوند. اگر فضای فک پایین برای رشد دندانها کافی نیست، بهتر است ارتودنسی فک پایین در دوره نوجوانی یا اوایل جوانی انجام شود. زیرا در این سن، فک در حال رشد است و نتیجه مورد نظر سریعتر حاصل می شود.



 
جلو بودن فک پایین




اگر فک پایین جلوتر از فک بالا باشد، در زمان بسته شدن دهان، لب پایین جلوتر از لب بالا قرار می گیرد. در این صورت دندان ها در فک پایین هم به سمت خارج از دهان هدایت می شوند. کج و کوله شدن دندانهای فک پایین، در نتیجه یکسان نبودن دو فک بالا و پایین در یک راستا، رخ می دهد. بنابراین اولین کاری که باید انجام شود، ابتدا بیمار باید به جراح فک و صورت مراجعه کند و پس از اینکه هر دو فک بر روی یکدیگر قرار گرفتند، ارتودنسی انجام می شود تا دندانهای کج هم مرتب شوند. اگر بیماری تمایلی برای جراحی فک خود نداشته باشد، باز هم می تواند برای ارتودنسی فک پایین اقدام کند.




    وجود فاصله بین دندانهای فک پایین




اگر فک پایین بیش از حد بزرگ باشد، دندانها با فاصله‎ی زیاد از هم رشد می کنند که چهره زشت می کند و در عین حال موجب از بین رفتن لثه هم می شود. برای درمان این عارضه، دندانپزشکان توصیه می کنند تا براکت های ارتودنسی بر روی دندانهای فک پایین قرار بگیرد. این در حالی است که در بسیاری از موارد، دندانهای فک بالا به طور مرتب و با فاصله مناسب در کنار هم هستند. در این صورت هیچ نیازی به ارتودنسی فک بالا نیست.

    مشکل کراس بایت در فک پایین




اگر دندانهای فک پایین به مشکل کراس بایت دچار هستند، بازهم تنها راه درمان ارتودنسی است. کراس بایت به معنای چرخش دندانهاست. گاهی ممکن است این عارضه تنها در فک پایین مشاهده شود و دندانهای فک بالا مرتب باشند که در این صورت به ارتودنسی تنها برای فک پایین انجام می شود.