loader
درمان جلو بودن فک بالا
02 فروردين 1398 ساعت 21:08
ارتودنسی

درمان جلو بودن فک بالا


جلو بودن فک بالا منجر به بیرون زدن دندانهای قدامی می شود. در این صورت زمانی که فرد دهان خود را می بندد، دندانهای فک بالا از دهان بیرون می زنند. در واقع بستن دهان، صحبت کردن آسان، غذا خوردن و به طور کلی هر کاری که باید با دهان انجام شود، سخت تر می شود. در این صورت درمان ضرورت دارد.



برای درمان این ناهنجاری از روش ارتودنسی استفاده می شود. اما همین درمان نیز به شیوه های مختلفی است که عبارتند از: جراحی و هدگیر. هر یک از این روشها با توجه به سن بیمار، میزان ناهنجاری و ... انتخاب می شود که در زیر به هر یک از آنها می پردازیم.

   

روش جراحی برای درمان جلو بودن فک بالا زمانی استفاده می شود که فک بالا بیش از حد جلو باشد. در این صورت ابتدا متخصص ارتودنسی بیمار را معاینه می کند و سپس با روش جراحی و شاید کشیدن بعضی از دندانها (البته برای هر بیمار بسته به نوع مشکل ممکن است متفاوت عمل شود) فک بیمار را به سمت عقب می برد.


  هدگیر ارتودنسی

اگر میزان ناهنجاری جلو بودن فک بالا، حاد نباشد، ارتودنتیست از ابزار هدگیر استفاده می کند. هدگیر یک دستگاه خارج دهانی است که برای جلوگیری از رشد بیش از حد فک بالا استفاده می شود. این روش اغلب برای کودکان و نوجوانانی کاربرد دارد که در سن رشد قرار دارند. یکی از نکاتی که در زمان استفاده از هدگیر باید به آن توجه شود، دقت در نصب است. زیرا دستگاه هدگیر به شدت حساس است و در صورت بی دقتی ممکن است به چشم یا صورت بیمار آسیب برساند. بیمار هم موقع استفاده از این دستگاه باید به دقت دستورات پزشک متخصص ارتودنسی خود را اجرا نماید.




در حال حاضر یک روش دیگر نیز جایگزین هدگیرها شده است که در آنها از پیچ های داخل استخوان یا مینی اسکرو استفاده می شود. این دستگاه از نظر کارکرد شباهت زیادی به هدگیرها دارند. هر چند به اندازه هدگیر نمی تواند ناهنجاریِ جلو بودن فک را درمان کند، اما به دلیل سهولت استفاده، کاربرد زیادی در درمان ارتودنسی دارد.




دستگاه هدگیر در زمان خواب استفاده می شود و نوع، فرم و جهت اتصال تسمه دستگاه سیم های کمانی آن (فیس بو) با وارد کردن فشار و نیرو بر فک و دندان، باعث مرتب شدن دندانها و عقب رفتن فک بالا می شود. دستگاه هدگیر شامل دو کمان سیمی ضخیم است که به یکدیگر متصل شده اند.

 

طول دوره درمان

دوره درمان جلو بودن فک بالا به میزان ناهنجاری در بیمار بستگی دارد. هر چقدر که ناهنجاری در فک بالا بیشتر باشد، درمان نیز طولانی تر می شود. همچنین سن درمان نیز تاثیر زیادی در کاهش دوره درمان دارد. به این معنا که در کودکان و نوجوانان طول دوره درمان کمتر از سنین بالاست. به همین دلیل متخصصین ارتودنسی توصیه می کنند که در سنین پایین برای درمان جلو بودن فک بالا اقدام شود.




نتیجه درمان ارتودنسی

زمانی که دوره درمان به اتمام می رسد، فک بالای بیمار هم راستای فک پایین قرار می گیرد و زمانی که بیمار دهان خود را می بندد، هر دو لب پایین و بالا دقیقا بر یکدیگر منطبق می شوند. نتیجه ی دیگر درمان، مرتب شدن دندانهاست که به طور یکدست و منظم در کنار یکدیگر قرار دارند. زیبایی چهره نیز از دیگر نتایج مطلوب ارتودنسی برای درمان عقب بودن فک پایین است. تکلم فرد نیز به حالت عادی باز می گردد و فرد می توانند به راحتی و بدون مشکل صحبت کند. غذا خوردن بیمار هم راحت‎تر انجام می شود.