loader
درمان عقب بودن فک پایین
02 فروردين 1398 ساعت 21:05
ارتودنسی

برای تشخیص عقب بودن فک پایین باید تصویر نیم رخ شما توسط ارتودنتیست دیده شود.

درمان عقب بودن فک پایین




برای تشخیص عقب بودن فک پایین باید تصویر نیم رخ شما توسط ارتودنتیست دیده شود. حتی در خانه هم می توانید تصویر نیم رخ خودتان را استفاده از دو آینه مشاهده کنید. یک راه دیگر این است که اگر چانه عقب تر از فک بالا باشد، صحبت کردن هم با مشکل مواجه می شود. بنابراین با تشخیص این عارضه، درمان هم نیاز خواهد بود.




روش معمول برای درمان عقب بودن فک پایین، ارتودنسی کاموفلاژ یا ارتودنسی جبرانی است که در آن گاهی یک یا چند دندان از دهان بیمار خارج می شود. در این صورت فضای کافی برای جابه جا شدن دندانها و قرار گرفتن در جای خودشان فراهم می شود. متخصص ارتودنسی ابتدا دهان بیمار را قالب گیری و سپس براکت ها را از روی قالب تهیه می کند.




طول دوره درمان




دوره درمان عقب بودن فک پایین به میزان ناهنجاری بستگی دارد. هر چقدر که ناهنجاری در فک پایین بیشتر باشد، درمان نیز طولانی تر می شود. همچنین سن درمان نیز تاثیر زیادی در کاهش دوره درمان دارد. به این معنا که در کودکان و نوجوانان طول دوره درمان کمتر از سنین بالاتر است. به همین دلیل دندانپزشکان توصیه می کنند که در سنین کمتر برای درمان عقب بودن فک پایین اقدام شود.




نتیجه درمان ارتودنسی

زمانی که دوره درمان به اتمام می رسد، فک پایین بیمار همراستای با فک بالا قرار می گیرد. به طوری که با بستن دهان، هر دو لب پایین و بالا دقیقا بر یکدیگر منطق می شوند. نتیجه دیگر درمان، مرتب شدن دندانهاست که به طور یکدست و منظم در کنار یکدیگر قرار دارند. تکلم فرد نیز به حالت عادی باز می گردد و فرد می توانند به راحتی و بدون مشکل صحبت کند. غذا خوردن بیمار هم راحت‎تر می شود. زیبایی چهره نیز از دیگر نتایج مطلوب ارتودنسی برای درمان عقب بودن فک پایین است.