loader
مزایا و معایب ارتودنسی با شیوه الاینرهای نامرئی چیست؟
02 فروردين 1398 ساعت 21:01
ارتودنسی

همانطور که گفته شد الاینر (Aligner) یا ردیف کننده به قالب های شفاف سه بعدی گفته می شود

مزایا و معایب ارتودنسی با شیوه الاینرهای نامرئی چیست؟




همانطور که گفته شد الاینر (Aligner) یا ردیف کننده به قالب های شفاف سه بعدی گفته می شود که با قرار گرفتن بر روی دندان ها به مرور زمان آن ها را مرتب می کنند. استفاده از الاینرها در ارتودنسی مزایا و معایبی دارد که در زیر به شرح آن ها می پردازیم:




یکی از مزایایی که الاینرها برای بیمار به همراه دارند این است که فرد برای خوردن و آشامیدن می تواند آن ها را از دهان خارج کرده و در هنگام جویدن با مشکل مواجه نشود. در روش های قدیمی وجود براکت ها باعث می شد تا غذا به آن ناحیه از دندان بچسبد و موجبات ایجاد جرم را در دهان ایجاد کند، اما استفاده از شیوه اینویزیلاین و الاینرها این مزیت را دارد که موجب ایجاد جرم های دندانی نمی شود.

 




با استفاده از الاینرهای نامرئی بیمار هیچ محدودیتی در نوع غذایی که می خورد ندارد و مسواک کردن بعد از مصرف غذا ساده تر می شود. طول درمان در ارتودنسی به وسیله الاینرها تنها کمی بیش از انواع قدیمی است.




در این نوع از ارتودنسی بیمار نیاز کمتری برای مراجعه به پزشک دارد. مواد سازنده الاینرها بهداشتی هستند و مشکلات دهانی و دندانی کمتری را برای بیمار ایجاد می نمایند. در صورتی که بیمار با دقت از الاینرهای خود مراقبت کند آن ها شفاف و نامرئی می مانند و قابل تشخیص و رویت بر روی دندان ها نیستند.




از معایب این شیوه نیز می توان موارد زیر را نام برد:




الاینرها در ابتدای استفاده می توانند مشکلاتی را در تکلم فرد ایجاد بنمایند، در زمان تعویض الاینرها به شکل دوره ای ممکن است بیمار مجبور به تحمل درد شود. گم کردن این الاینرها و متعلقات ان به شکل ناخواسته، ممکن است بیمار را وادار به ویزیت مرتب نماید. اشتباه در نصب و ساختار الاینرها ممکن است بیمار و فرآیند درمان را دچار مشکل نماید.




اما، در نهایت باید عنوان گردد که استفاده از الاینرها به دلیل زیبایی و جذابیت برای بیماران بسیار مورد درخواست بیماران است اما در کیس هایی که دچار ناهنجاری های شدید دندانی هستند کاربرد ندارند.