loader
مطمئن‌ترين روش جهت بستن فواصل بین دندانها کدام است؟
28 اسفند 1397 ساعت 08:39
ارتودنسی

کدام روش درمان فواصل دندانی مطمئن تر است؟
راه های درمان فواصل دندانی

مطمئن‌ترين روش جهت بستن فواصل بین دندانها کدام است؟
 



برخورداری از یک لبخند جذاب بر زیبایی چهره افراد خواهد افزود؛ اما در برخی مواقع این زیبایی به علت وجود اختلالات و ناهنجاری هایی در فک و دندان ها خدشه دار می شود. فواصل دندانی یکی از این اختلالات به حساب می آید. اگر چه شاید در نگاه نخست به نظر برسد که فواصل دندانی هیچ آسیبی برای دهان و دندان به دنبال ندارد، اما قطعا از دست رفتن لبخند زیبا چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت! وجود فاصله در میان دندان ها به میزان خیلی کم امری طبیعی تلقی می شود و وجودش برای استفاده از نخ دندان ضروری است؛ اما در صورتی که فاصله از حدی تجاوز نماید، ظاهری ناخوشایند پیدا می کند که در تعاملات اجتماعی افراد، تاثیرگذار خواهد بود. در چنین حالتی در زمان معاشرت توجه طرف مقابل، به سمت فواصل دندانی جلب می شود که این حالت قطعا خوشایند نخواهد بود.





بروز فواصل در میان دندان ها می تواند علل مختلفی را شامل شود که از شایع ترین آن ها می توان به عوامل موروثی و مادرزادی، بیماری های لثه ای، عادت های اشتباه همانند قرار دادن خودکار و یا پیپ در میان دندان ها و وارد کردن فشار مابین دندان ها اشاره کرد. به طور کلی می توان گفت کوچک بودن عرض دندان ها به نسبت پهنای فک  موجب بروز چنین مشکلی در افراد خواهد شد.





راه های درمان فواصل دندانی




به منظور پر کردن فواصل دندانی می توان از روش های متعدد و متنوعی بهره گرفت که متخصصین در این رشته بسته به میزان و شدت این فواصل، بهترین راه درمان را به بیمار پیشنهاد خواهند داد؛ اما عمدتا برای بر طرف کردن این فواصل از ارتودنسی، کامپوزیت، لمینیت و دنچرها استفاده می شود.




کدام روش درمان فواصل دندانی مطمئن تر است؟

همان طور که گفته شد راه های درمانی متعددی برای پر کردن این فواصل وجود دارد اما می توان گفت بهره گیری از درمان ارتودنسی بهترین روش برای برطرف شدن این فواصل به حساب می آید. ارتودنسی بهترین روش برای بر طرف کردن فواصل، ناقرینگی ها و به هم ریختگی های دندان به حساب می آید. زیرا متخصصین ارتودنسی با استفاده از درمان ارتودنسی روش های اصولی را در برطرف کردن این عارضه در نظر می گیرند. در صورتی که سایر روش های درمانی همانند استفاده از کامپوزیت، لمینیت و دنچرها به نوعی گریز از این ناهنجاری در مدت زمانی کوتاه به حساب می اید و به صورت اصولی به درمان پرداخته نمی شود که در این روش ها امکان بروز اختلالات و ناهنجاری های متفاوت در دهان، فک و دندان در دراز مدت وجود خواهد داشت اما  د ردرمان ارتودنسی با حرکت دادن دندان ها به صورت اصولی، فضای خالی مابین دندان ها به صورت دائمی رفع خواهد شد که با این کار می توان از ایجاد بسیاری از بیماری های فک و دهان در طولانی مدت جلوگیری نمود.




ارتودنسی را می توان بهترین راه درمان برای پر کردن فواصل کم تا زیاد ما بین دندان ها دانست که می توان از سنین کودکی تا بزرگسالی به منظور رفع آن اقدام نمود.  بهترین زمان برای درمان این فواصل با استفاده از ارتودنسی سنین کودکی می باشد زیرا در این سنین می توان با استفاده از ارتودنسی پیشگیری نامنظمی ها و اختلالت دندانی را خیلی زود مرتفع کرد. از سوی متخصصین ارتودنسی، بهترین زمان برای انجام این کار، سنین پیش از 7 سالگی تعیین شده است.




شاید برخی از افراد تصور کنند که تنها در سنین کودکی می توان به منظور پر کردن فواصل دندانی با استفاده از درمان ارتودنسی اقدام نمود در صورتی که این راه درمانی در هر سنی قابل انجام می باشد. عموما در درمان ارتودنسی برای بیمارانی که از سنین بالاتری برخوردار هستند از برکت های سرامیکی استفاده می شود تا زیبایی بیمار تحت الشعاع قرار نگیرد.