loader
چگونگی مصرف مواد غذایی مورد علاقه حین درمان
28 اسفند 1397 ساعت 08:37
ارتودنسی

در صورتی که بیمار به منظور درمان ناهنجاری های دهان و دندان، از ارتودنسی متحرک استفاده نماید

برخی از مواد خوراکی خطرناک در زمان استفاده از بریس ها




در صورتی که بیمار به منظور درمان ناهنجاری های دهان و دندان، از ارتودنسی متحرک استفاده نماید، می تواند پس از خارج کردن براکت از دهان، کلیه مواد غذایی مورد علاقه خود را مصرف نماید و پس از رسیدگی به بهداشت دهان و دندان خود، مجددا براکت را دهان خود جای دهد؛ اما در صورتی که بیمار از براکت ثابت استفاده نماید ملزم است به تذکرات متخصص ارتودنسی پایبند بماند و پرهیزهای غذایی را برای خود در نظر بگیرد. این محدودیت های غذایی عبارتند از:




جویدن مواد غذایی سفت یکی از ممنوعیت های مهم در دوره درمان ارتودنسی به حساب می آید. یخ، سقز، آجیل، تخمه، هویج و سایر مواد غذایی مقاوم از جمله مواد غذایی مضر  برای براکت ها به حساب می آیند.




مواد غذایی چسبناک هم چون تافی، گز و سایر تنقلات چسبنده می تواند به براکت ها آسیب وارد نماید و سیم های براکت ها را خمیده کند.




بستنی، کیک و سایر محصولات قندی برای سلامت دندان و براکت ها مضر هستند و باید حتما پس از مصرف به بهداشت دندان و بریس رسیدگی شود.




چگونگی مصرف مواد غذایی مورد علاقه حین درمان




 همان طور که گفته شد،در صورتی که بیمار از ارتودنسی ثابت برای تامین سلامت دهان و دندان خود استفاده نماید، باید به یک سری مسائل دقت ویژه داشته باشد اما خوشبختانه می توان با رعایت بعضی اصول درمدت درمان، از محصولات غذایی مورد علاقه خود نیز استفاده کرد. به طور مثال بیمار می تواند در صورت علاقه به هویج و یا سیب زمینی، با آب پز نمودن آن ها در طول دوره درمان از این مواد غذایی استفاده نماید و یا میوه های سختی همانند، سیب، گلابی، به و... را پس از برش زدن و تقسیم ان به قطعات کوچک تر، مصرف کند و یا اینکه از آب میوه آن ها استفاده نماید.




محدودیت های غذایی در هفته اول درمان ارتودنسی




بیماران تا یک هفته پس از درمان ارتودنسی در خوراک خود به مشکل بر خواهند خورد و غالبا وعده های غذایی آن ها را سوپ، اش و یا سایر خوراکی های رقیق تشکیل می دهد. پس از طی شدن دوره ای 1 هفته ای، ناراحتی ها و حساسیت هایی که بیمار در دهان خود احساس می کند،  رفته رفته بهبود خواهد یافت و تغذیه وی به روال عادی بازمی گردد.