loader
آیا تغذیه در روند درمان ارتودنسی نقش دارد؟
28 اسفند 1397 ساعت 08:35
ارتودنسی

ارتودنسی یکی از درمان های موثر برای رساندن بیمار به لبخندی زیبا به حساب می آید.

آیا تغذیه در روند درمان ارتودنسی نقش دارد؟



ارتودنسی یکی از درمان های موثر برای رساندن بیمار به لبخندی زیبا به حساب می آید. در صورتی که قصد انجام ارتودنسی را دارید، باید به اصول، قواعد و تذکراتی که از سوی متخصص ارتودنسی به شما داده می شود توجه نمایید. در این مقاله سعی نموده ایم اطلاعات مفیدی در رابطه با محدودیت های غذایی که بیمار در زمان استفاده از براکت ها با آن مواجه می باشد را خدمتتان ارائه دهیم. پس در ادامه مقاله همراه ما باشید.


ملاحظات بیمار


بیمارموظف است به منظور  حفاظت از براکت هایی که در دهان وی قرار داده شده است، در خوردن و اشامیدن توجه ویژه ای به خرج دهد. قطعا پس از قرار گرفتن بریس در دهان بیمار، متخصص ارتودنسی او را در مورد استفاده از مواد غذایی چسبناک، زبر و یا سخت سفارش خواهد کرد. در این دوران بیمار ملزم به تغییر عادات غذایی خود می باشد؛ اگر چه براکت ها در برابر مصرف مواد غذایی مقاوم هستند اما در صورت بی ملاحظگی امکان آسیب پذیری آن ها وجود خواهد داشت .




 براکت ها در صورت استفاده از غذاهای سخت، می شکنند. از سوی دیگر، استفاده از غذاهای چسبناک، امکان جداسازی مواد غذایی از سطح دندان و بریس ها را کمی دشوار می سازد و همان طور که می دانید بهداشت دهان و دندان در این دوران از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و در صورتی که به بهداشت دهان و دندان اهمیت داده نشود، مینای دندان آسیب خواهند دید که این امر پوسیدگی دندان ها را در پی خواهد داشت. از همین رو باید تا حد ممکن از خوردن مواد غذایی چسبناک در مدت زمان استفاده از براکت ها خودداری کرد؛ علاوه بر مورد ذکر شده، مواد غذایی چسبنده امکان شکستن براکت ها را نیز افزایش می دهند. در صورتی که این روال ادامه دار باشد و براکت ها به طور مداوم از دندان جدا شوند، امکان این که مدت زمان درمان ارتودنسی در بیمار افزایش یابد، قوت می گیرد.



بیمار موظف است در این دوران از خوردن موادی که سطح شکرشان بالا است پرهیز نماید. استفاده از این مواد، ریسک پوسیدگی دندان ها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. در صورتی که بیمار به مصرف نوشیدنی های قندی علاقمند باشد، از سوی متخصص به وی توصیه می شود که بیش از 1 مرتبه در روز از این نوع نوشیدنی ها استفاده نکند و بلافاصله پس از مصرف، دهان خود را با مسواک و دهان شویه پاکیزه گرداند.