loader
نقش ارتودنسی در برطرف کردن ضایعات دهانی
28 اسفند 1397 ساعت 08:32
ارتودنسی

ضایعات دهانی یکی از اختلالات دهان و دندان به حساب می آید که

نقش ارتودنسی در برطرف کردن ضایعات دهانی


ضایعات دهانی یکی از اختلالات دهان و دندان به حساب می آید که در صورت وجود طولانی مدت ان در دهان، می بایست برای درمان، به یک دندانپزشک حاذق مراجعه کرد تا علت آن بررسی شود. زخم های کانکر، زخم های سرد، لوکوپلاکیا و کاندیدیازیس از جمله شایع ترین این ضایعات دهانی به شمار می رود که شکل و علت ظهور هر یک از آن ها، با دیگری مغایر است. به افرادی که به یکی از این ضایعات دچار هستند، توصیه می شود به منظور بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان خود به یک دندانپزشک متخصص ارتودنسی مراجعه نمایند و علت را جویا شوند. عمدتا عفونت های قارچی، شکستکی دندان ها، تحریک پذیری بافت دهان به خاطر وجود پلاک های ارتودنسی و دنچرها از اصلی ترین عوامل ظهور ضایعات دهانی به شمار می روند.


همان طور که گفته شد، ساییدگی به وسیله دستگاه ها و پلاک های ارتودنسی و عدم مطابقت دنچر در دهان بیمار از عمده ترین علل بروز ضایعات در دهان و تحریک پذیری بافت دهانی به شمار می رود. این ضایعات از نظر متخصصین ارتودنسی به دو نوع خوش خیم و بدخیم دسته بندی می شوند که در صورتی که به نوع خوش خیم ان، در زمان مناسب رسیدگی نشود، امکان تغییر ماهیت آن به نوع بدخیم وجود دارد. لذا توصیه می شود در صورتی که قصد اقدام به درمان ارتودنسی گرفته اید، از تجربیات و درمان های متخصصین حاذق و متبحر در این زمینه بهره مند شوید؛ زیرا در صورت بی توجهی به این اصل، ممکن است با مشکلات فراوان و جبران ناپذیری مواجه شوید. متخصصین ارتودنسی قطعا بهترین شیوه درمان که هیچ گونه آسیبی برای بیمار در پی نداشته باشد را به وی پیشنهاد خواهند داد.




ایجاد ضایعات دهانی علل مختلفی را شامل می شود که در صورت طولانی شدن مدت درمان، باید به یک پزشک حاذق مراجعه نمود؛ اما به طور کلی می توان گفت وجود باکتری ها در دهان، از اصلی ترین علل ظهور این ضایعات در بیماران به شمار می رود که در صورت توجه به بهداشت دهان و دندان می توان به سرعت، این گونه از عارضه ها را درمان نمود؛ اما شاید افرادی را سراغ داشته باشید که در صورت اهمیت فراوان به بهداشت دهان و استفاده مداوم و مرتب از مسواک، دهان شویه و نخ دندان مداما به یکی از ضایعات دهانی دچار می شوند. در برخی از این افراد، این اتفاق طبیعی است و هر بار پس از طی شدن یک دوره مشخص، ضایعه خود به خود ناپدید می شود؛ اما اگر در برخی دیگر از این افراد، علت ریشه یابی شود، به وجود دندان های نامرتب و دندان هایی پر ازدحام بر خواهیم خورد. قطعا می دانید که دندان های نامرتب، رسیدگی به وضعیت دندان ها و تامین بهداشت دهان و دندان را دشوار خواهند ساخت. مطلوب است این دسته از افراد به منظور بررسی وضعیت قرارگیری دندان های خود، به متخصصین ارتودنسی مراجعه نمایند. در صورتی که نحوه چینش دندان ها در فکین اصلاح شود، می توان بخش اعظمی از ضایعات دهانی را درمان نمود چون همان طور که گفته شد، از بارزترین علل پیدایش ضایعات دهانی، اجتماع باکتری در دهان است.