loader
چه مشکلاتی با ارتودنسی کاربردی قابل درمان است؟
26 اسفند 1397 ساعت 11:19
ارتودنسی

ارتودنسی از شیوه‌های درمانی است که با هدف‌های مختلفی انجام می‌شود. شاید شما هم

چه مشکلاتی با ارتودنسی کاربردی قابل درمان است؟


 


ارتودنسی از شیوه‌های درمانی است که با هدف‌های مختلفی انجام می‌شود. شاید شما هم اصطلاح ارتودنسی کاربردی را تا به حال شنیده باشید، ولی ندانید که بین درمان ارتودنسی و ارتودنسی کاربردی تفاوت‌های زیادی وجود دارد. یکی از تفاوت‌ها این است که درمان ارتودنسی تنها شامل صاف کردن دندان‌ها است، اما ارتودنسی کاربردی تغییر شکل دادن و جا به جا کردن فک‌ها را نیز در بر دارد. به همین دلیل است که این شیوه پیچیده‌تر و انجام آن با دشواری‌های بیشتری همراه است.


ارتودنسی کاربردی با استفاده از دستگاه‌های متحرک موجب تحریک رشد در فک‌ها می‌شود. اگر این درمان به طور کامل اجرا شود، ویژگی‌های چهره فرد به طور کامل تغییر خواهد کرد و زیبایی ظاهری نیز ارتقا خواهد یافت. بهترین زمان برای انجام این ارتودنسی پیش از بلوغ است که بیشترین نتایج را عاید بیمار خواهد کرد.


از جمله مشکلاتی که با ارتودنسی کاربردی قابل درمان هستند می‌توان به اختلال‌های گیجگاهی فکی، میگرن، درد در گردن، شانه و پشت، سرگیجه، زنگ زدن گوش، اختلال‌های شنوایی، انسداد راه هوایی بالایی، تنفس دهانی، اختلال در خواب و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.


 


از موارد دیگر می‌توان به این مشکل اشاره کرد که اگر چانه و فک پایین کوچک و ضعیف یا رشد کمتر از معمول داشته باشد، چانه باید در جبران آن قوی‌تر باشد. اغلب سنگینی فک فوقانی و تماس بیش از حد هر دو فک با هم، موجب آزردگی مفاصل فک پایین می‌شود. این بیماری ممکن است موجب اختلال‌های گیجگاهی فکی و میگرن یا علائم دیگر شود. در موارد شدید حتی مفاصل فک ممکن است موجب قفل شدن و پیشگیری از باز کردن دهان به طور معمول شود. با دستگاه‌های فانکشنال می‌توان فک پایین را به طرف جلو هدایت کرد. در واقع این دستگاه‌ها موجب تحریک رشد فک پایین می‌شوند. البته این دستگاه‌ها برای اصلاح هر دو فک بالا و پایین کاربرد دارند.


 


همچنین، ناتوانی فک موجب فشار آوردن به راه‌های هوایی در گلو می‌شود و در تنفس اختلال ایجاد و خواب افراد را مختل می‌کند. تنفس و تبادل اکسیژن ضعیف موجب کاهش غلظت اکسیژن در سیستم گردش خون می‌شود و به این ترتیب قلب باید بیشتر کار کند تا قادر باشد خون و اکسیژن کافی را به اندام‌های حیاتی برساند. این عامل خود می‌تواند موجب بسیاری از بیماری‌های مختلف در افراد شود و ممکن است در گذر زمان قلب بزرگ شود.


 


آپنه خواب به طور کل بر سلامت و کیفیت زندگی تأثیر دارد و می‌تواند برای کودکان تهدید کننده باشد. رشد و سلامتی کودکان در زمان خواب بسیار مهم است. با درمان ارتوپدیک این امکان وجود دارد که با اصلاح فک‌ها مشکلات تنفسی کودکان درمان شود.


 


در صورتی که فرد فک کوچک و دندان‌های بزرگ داشته باشد برای درمان با دو شیوه مواجه است. در شیوه اول متخصص ارتودنسی بر این باور است که فک کوچک ارثی است و نمی‌توان تغییری در آن ایجاد کرد و به این ترتیب چهار دندان را از فک خارج می‌کند.


 


شیوه دوم نیز درمان ارتودنسی کاربردی است. در این روش ارتودنتیست می‌داند که ساختار اسکلتی چهره شما با دستگاه فانکشنال قابل تغییر است. وقتی فک بازتر شود، فضای بیشتری در دهان ایجاد خواهد شد و این امر موجب می‌شود بدون این که دندانی از دهان خارج شود، دندان‌ها در دهان جای ‌گیرند. سپس با ارتودنسی دندان‌ها از وسط تراز می‌شوند. با ارتودنسی کاربردی و حرکت فک بالا و پایین، ظاهر صورت در وضعیت ایده‌آل قرار می‌گیرد و بر سلامت مفاصل تأثیر دارد. با به کار بردن لوازم ارتودنسی کاربردی پیش از بلوغ به طور دائمی می‌توان فک پایین را به جلو برد که به این شکل اکسیژن بهتر در سیستم گردش خون به گردش در می آید.