loader
عوامل تأثیرگذار بر طول درمان ارتودنسی کدامند؟
26 اسفند 1397 ساعت 11:13
ارتودنسی

یکی از مسائلی که در درمان به ویژه درمان ارتودنسی مهم است، مدت زمان آن است

عوامل تأثیرگذار بر طول درمان ارتودنسی کدامند؟



یکی از مسائلی که در درمان به ویژه درمان ارتودنسی مهم است، مدت زمان آن است. به دلیل این که فرد مجبور است یک وسیله اضافی را با خود همراه داشته باشد. پیش از ارتودنسی این سؤال برای افراد پیش می‌آید که چقدر مجبور هستند پلاک‌ها را در دهان خود نگه دارند.


 


طول درمان ارتودنسی همه افراد متفاوت است و به عواملی بستگی دارد، اما می‌توان گفت که به طور متوسط به دو سال زمان نیاز است. برخی مشکلات در شش ماه قابل اصلاح هستند و بعضی نیز به مدت بیشتری نیاز دارند و تنها ارتودنتیست است که می‌تواند این زمان را به طور دقیق برای فرد مشخص کند.


 


مهم‌ترین عامل در مدت زمان این درمان شدت مشکل فرد است. برخی مشکلات را می‌توان در طی کمتر از شش ماه درمان کرد و برخی نیز ممکن است بیست و چهار ماه زمان بخواهد. در مواردی که دندان‌ها به شدت بی نظم هستند یا از دهان بیرون زده‌اند، مدت زمان بیشتری را برای اصلاح نیاز دارند. وقتی فک‌های بالا و پایین در رشد دچار تأخیر شده باشند یا رشد آنها هماهنگی نداشته باشد، مرتب شدن آنها زمان بیشتری لازم دارد.


 


نوع و جنس براکت هم در مدت درمان مؤثر است. براکت‌های فلزی به دلیل قوی‌تر بودن سریع‌تر از براکت‌های دیگر نامنظمی‌ها را اصلاح می‌کنند، اما براکت‌های سرامیکی به عنوان مثال تأثیر کمتری دارند. عامل مهم دیگر که در زمان ارتودنسی باید به آن توجه داشت سن بیمار است. بهترین سن برای انجام ارتودنسی سنین پایین است. نوجوانان به طور معمول سریع‌تر از افراد بزرگسال نسبت به درمان واکنش نشان می‌دهند. اگر قبلاً ارتودنسی پیشگیری انجام شده باشد به طور قطع روند درمان سریع‌تر پیش خواهد رفت.


 


یکی دیگر از این عوامل را می‌توان بهداشت دهان و دندان دانست. به ویژه این مسئله در افراد بزرگ سال که احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه بیشتر است اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کند. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ممکن است طول درمان ارتودنسی را طولانی‌تر کند. ایجاد هر گونه مشکل در لثه‌ها روند بیمار را مختل خواهد کرد.


 


شاید این مورد که الان قرار است به آن اشاره شود در نظر خیلی از بیماران مهم نباشد، اما بسیاری از پزشکان آن را عامل مهمی می‌دانند، آن هم همکاری متقابل بیمار با ارتودنتیست است. نگهداری صحیح از براکت‌ها و وسایل ارتودنسی و انجام توصیه‌های متخصص به طور قطع در کوتاه شدن زمان درمان مؤثر است.


 


توصیه‌های غذایی، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان مطابق با دستور متخصص ارتودنسی باید انجام شود. مراجعه در سر زمان مقرر و به تعویق نینداختن آن هم می‌تواند شما را هر چه زودتر از دست براکت‌ها خلاص کند.


 


این که بیمار تا چه حد مسئولیت پذیر باشد نیز در طول درمان مؤثر است. اگر فرد منظم باشد و همه چیز را به خوبی انجام دهد سریع‌تر به نتیجه مطلوب خود می‌رسد، اما افراد بی‌نظم و فراموش کار ممکن است مجبور باشند زمان طولانی‌تری از براکت‌ها استفاده کنند.


 


همان طور که گفتیم تنها ارتودنتیست است که تعیین کننده مدت زمان درمان است و اگر به صلاح بیمار نباشد که درمان کوتاه‌تر شود، متخصص نمی‌تواند به دلیل این که بیمار ممکن است از بودن براکت‌ها در دهانش خسته شده باشد، آنها را بردارد. بلکه او باید بتواند با ترفندهایی فرد را راضی نگه دارد و کارهایی به او آموزش بدهد که کمتر براکت‌ها او را اذیت کنند و راحت‌تر با آنها کنار بیاید. افرادی که سن بیشتری دارند ممکن است زودتر به این نتیجه برسند که دیگر نمی‌توانند براکت‌ها را تحمل کنند و به پزشک مراجعه کنند و از وجود آنها شکایت کنند، اما پزشک باید بتواند آنها را توجیه کند. بهترین کار این است که پیش از اتمام سن رشد این کار انجام شود.