loader
آشنایی با اقدامات لازم پیش از درمان ارتودنسی
26 اسفند 1397 ساعت 11:11
ارتودنسی

قبل از درمان ارتودنسی چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

آشنایی با اقدامات لازم پیش از درمان ارتودنسی


 


ارتودنتیست پیش از هر اقدامی باید بیمار را از تمام مراحل درمان و عوارض آن آگاه سازد. برای ارتودنسی، ارتودنتیست برای هر فرد یک طرح درمان منحصر به فرد در نظر می‌گیرد و هر فرد بسته به مشکلاتی که دارد درمان مربوط به خود را خواهد داشت. در برخی از طرح‌ها نیاز به کشیدن دندان وجود دارد که توسط متخصص تشخیص داده می‌شود. یا ممکن است فرد به جراحی نیاز داشته باشد که باز هم متخصص در صورت نیاز درباره آن تصمیم نهایی را خواهد گرفت.


 


پیش از این که ارتودنتیست دست به انجام کاری بزند باید از سلامت دندان‌ها و لثه‌ها مطمئن شود، زیرا دندان‌ها باید تحمل پذیرش وسایل ارتودنسی را داشته باشند. به طور قطع، پوسیدگی‌ها و خرابی‌ها باید ترمیم و اصلاح شوند، اما درمان‌هایی مانند روکش دندان، گذاشتن پروتز و ایمپلنت باید به پس از ارتودنسی موکول شود.


 


افرادی که می‌خواهند برای ارتودنسی اقدام کنند باید از کشیدن سیگار در این دوره خودداری نمایند. برای این که ارتودنتیست بتواند طرح درمان مورد نظر را برای بیمار داشته باشد باید عکس رادیوگرافی از دندان‌ها گرفته شود و در مواردی حتی نیاز است که مدل‌های گچی از آن تهیه شود.


 


یکی دیگر از کارهایی که در صورت لازم بیمار باید انجام دهد و توسط ارتودنتیست تشخیص داده می‌شود جرم گیری دندان‌ها است. دندانپزشک باید به طور کامل به بیمار توضیح دهد که در طی درمان ارتودنسی فرد به رعایت بهداشت دهان و دندان خود بیش از گذشته باید توجه داشته باشد و نحوه درست مسواک زدن، استفاده از نخ دندان با وجود براکت‌ها روی دندان‌ها و همچنین دهان‌ شویه‌ها را برای او شرح دهد.


 


اگر لثه‌های فرد دچار مشکل خون ریزی هستند این مشکل باید پیش از هر اقدامی درمان شود و نباید به بعد از درمان ارتودنسی موکول شود. همان طور که گفتیم ممکن است ارتودنتیست تشخیص دهد که دندان اضافی در فک بیمار وجود دارد که با صلاح دید خود آن را خواهد کشید یا در دهان نگه خواهد داشت.


 


به ارتودنتیست خود اعتماد کنید


 


بعد از این که ارتودنتیست متخصص را پیدا کردید به تمام درمان‌های مورد نظر برای شما اعتماد کنید. به طور قطع در یک هفته اول بعد از قرار دادن براکت‌ها باید خودتان را برای درد حاصل از فشار براکت‌ها آماده کنید. ارتودنتیست شما را از این درد پیشاپیش آگاه خواهد کرد و مسکن‌های لازم را به شما خواهد داد.


 


یکی از اهداف مهم ارتودنسی دست یافتن به زیبایی است، اما اختلالات شدیدتر فکین و دندان‌ها نیز با این درمان قابل درمان خواهند بود. دندان‌ها پس از این شیوه عملکرد بهتری در جویدن خواهند داشت. همچنین، وقتی دندان‌ها منظم باشند دسترسی فرد برای تمیز کردن آنها بیشتر خواهد بود.


 


در برخی موارد مانند دندان‌های بیرون زده از دهان و اختلالات دیگر، به طور قطع اگر با درمان ارتودنسی قابل درمان نباشد ارتودنتیست شما را در جریان آن قرار خواهد داد.


 


همه می‌دانیم که سن مناسب برای انجام ارتودنسی زمانی است که تازه دندان‌های دائمی رشد کرده‌اند، اما هرگز برای انجام ارتودنسی و رسیدن به زیبایی و رفع اختلالات دیر نیست. می‌توانید برای انجام درمان ارتودنسی با دکتر سهیل سالاری متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت تماس حاصل فرمایید.