loader
فیس ماسک ارتودنسی چیست؟
25 اسفند 1397 ساعت 05:20
ارتودنسی

مراحل درمان با فیس ماسک ارتودنسی کدامند؟

فیس ماسک ارتودنسی چیست؟ 


 


داشتن مشکلات و اختلالات در فک کودکان ممکن است موجب شود که به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشند. در مواردی که فک بالا عقب باشد، ممکن است برای درمان دستگاهی به نام فیس ماسک تجویز شود. فیس ماسک دستگاهی است که برای عملکرد ارتوپدیک استفاده می‌شود. این دستگاه به طور جداگانه نیست و همراه با دیگر وسایل ارتودنسی به کار می‌رود. در موارد بسیاری در بیماران مشاهده شده است که اختلالات فکی که با فیس ماسک رفع شده‌اند، بعد از یکی دو سال دوباره به آن نیاز پیدا کرده‌اند. مهم‌ترین مزیت فیس ماسک این است که استفاده از آن برای کودکان ممکن است نیاز به جراحی فک در بزرگسالی را کمتر کند یا از بین ببرد.


 


فیس ماسک ارتودنسی به طور معمول دارای سه جزء هدکپ، قاب صورت و اتصالات هدگیر است. بدنه آن یک قاب یا میله مرکزی دارد که به سر بیمار وصل می‌شود. قاب بخشی در برابر دهان بیمار دارد که اتصال‌های بند لاستیکی به دهان بیمار را ممکن می‌سازد. سپس این اتصال‌ها به براکت‌ها در داخل دهان بیمار یا دیگر وسایل ارتودنسی وصل می‌شود. به این ترتیب نیرویی برای کشیدن فک بالا به طرف جلو ایجاد می‌شود.


 


مراحل درمان با فیس ماسک ارتودنسی کدامند؟


 


در مرحله ابتدایی ارتودنتیست از فک بالای کودک قالب تهیه می‌کند تا فضا نگهدار از روی آن ساخته شود. در مرحله بعد برای این که فک کودک برای درمان جا باز کند، باید 1 تا 2 ماه از پلاک استفاده کند. در این مدت تغییری در اندازه پلاک ایجاد نخواهد شد و فقط برای غذا خوردن باید پلاک را از دهان بیرون آورد.


 


در مرحله سوم بعد از معاینه بیمار توسط ارتودنتیست، قاب فیس ماسک به بیمار داده می‌شود. این قاب به وسیله دو کش به پلاک داخل دهان کودک متصل می‌شود.


 


در طی درمان ارتودنتیست به تدریج پیچ داخل پلاک را در فاصله‌ زمانی‌های معین باز می‌کند تا هم‌زمان با حرکت فک بالا به طرف جلو، فضای لازم برای آن نیز به وجود بیاید. مدت زمان درمان با این وسیله 6 تا 12 ماه است.


 


 


مراقبت‌های درمان با فیس ماسک ارتودنسی


 



هرگز دستگاه فیس ماسک را دستکاری نکنید. در صورت آسیب دیدن، نه تنها مدت زمان درمان طولانی‌تر می‌شود، بکله هزینه‌های تعمیر و قالب‌گیری دوباره آن نیز باید پرداخت شود. در صورت آسیب باید به سرعت نزد ارتودنتیست رفت.
نیروهای فنرها را نباید سر خود کم یا زیاد کرد.
استفاده نا مرتب از این دستگاه موجب لق شدن دندان‌ها و ایجاد درد می‌شود.
برای به دست آوردن نتیجه مطلوب از دستگاه فیس ماسک استفاده از آن باید مداوم و طبق توصیه ارتودنتیست باشد. اگر بیمار حتی چند ساعت هم آن را از روی دهان خود بردارد، ممکن است فک دوباره به جای اول خود بازگردد.
دستگاه‌های پیچ دار که برای رفع تنگی فک هستند باید مداوم استفاده شوند.
رعایت اصول بهداشتی در زمان استفاده از فیس ماسک ضروری است.
برای برداشتن پلاک باید از انگشتان اشاره دستان کمک گرفت و گیره‌های روی دندان‌های کرسی را آزاد کرد و سعی شود به قسمت‌های دیگر دست زده نشود.


 


 


معایب فیس ماسک ارتودنسی


مهم‌ترین مشکل این دستگاه پیدا بودن آن روی صورت است.



یکی از مشکلاتی که ممکن است بیمار با آن مواجه شود، تحریک پوست چانه و پیشانی است.


برای پیشگیری از این نوع واکنش‌ها می‌توان بخش‌هایی را که با پوست در تماس مستقیم است، پودر بچه زد. در موارد حساسیت‌های شدید بهتر است از پارچه نخی استفاده شود.



این دستگاه متأسفانه حجم زیادی دارد و باید در زمان خواب نیز روی دندان‌ها بماند، همین مورد موجب می‌شود که کودک تمایلی به استفاده از آن نداشته باشد.


پیش از اقدام برای درمان باید کودک را به اندازه کافی درباره دستگاه توجیه کرد تا در طی درمان با آن دچار مشکل نشود.