loader
آیا کشیدن دندان در درمان ارتودنسی ضروری است؟
25 اسفند 1397 ساعت 05:17
ارتودنسی

در چه مواردی کشیدن دندان در ارتودنسی ضروری است؟

آیا کشیدن دندان در درمان ارتودنسی ضروری است؟


 


ممکن است یکی از مواردی که افراد را از انجام درمان ارتودنسی منع کند تصور کشیدن دندان در این درمان است. بالاخره از دست دادن دندان، آن هم دندان‌هایی که سالم هستند حس خوبی را در بیمار به وجود نخواهد آورد. اما حقیقت این است که تنها در مواردی که دندان‌ها در دهان دچار ازدحام باشند و برای نظم بخشیدن به آنها چاره‌ای جز کشیدن دندان‌های اضافی نباشد، ارتودنتیست تصمیم به کشیدن دندان‌ها خواهد گرفت.یعنی در این موارد بدون کشیدن دندان انجام ارتودنسی انجام شدنی نیست. با حذف و برداشتن این دندان‌ها است که فضا برای مرتب شدن دندان‌ها ایجاد می‌شود. اما در بیشتر موارد ارتودنسی، کشیدن دندان لازمه ارتودنسی نخواهد بود. این مسئله توسط ارتودنتیست با معاینات لازم تشخیص داده می‌شود.


 


در چه مواردی کشیدن دندان در ارتودنسی ضروری است؟


 


همان طور که گفتیم در زمان ازدحام و فشار دندان‌ها به یکدیگر ممکن است فضای کافی در فک برای جا به جایی دندان‌ها وجود نداشته باشد و ارتودنتیست برای کشیدن دندان‌ها اقدام کند. در واقع اگر دندانی‌ کشیده نشود در این موارد ارتودنسی بی فایده خواهد بود.


 


کوچک بودن فک نیز می‌تواند زمینه برای کشیدن دندان پیش از ارتودنسی را به وجود بیاورد. در واقع در این مورد نیز کشیدن دندان‌ها می‌تواند به نظم بخشیدن به آنها کمک کند. در مواردی هم که بیمار با هدف تغییر موقعیت لب‌ها به ارتودنسی نیاز پیدا می‌کند، ممکن است برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز باشد که دندانی کشیده شود.


 


به طور معمول، در طی این درمان، ارتودنتیست برای کشیدن دندان از دندان‌های عقل شروع می‌کند و در ادامه ممکن است به سراغ دندان‌های آسیاب در ته دهان برود. ایجاد تقارن نیز مهم است و ممکن است مجبور به کشیدن دندان در هر دو طرف یا فک بالا و پایین بشود.


 


در بیشتر موارد، ارتودنتیست فضای لازم برای ارتودنسی را با کشیدن چهار دندان عقل در دهان به وجود می‌آورد. کشیدن دندان‌های آسیاب درد کمتری از دندان‌ها عقل دارد. اگر درد ادامه داشته باشد در صورت نیاز پزشک معالج برای تسکین درد دارو تجویز خواهد کرد.


 


البته کشیدن دندان عوارضی هم دارد اما گاهی برای رسیدن به نتیجه مطلوب در درمان ارتودنسی و داشتن دندان‌هایی مرتب و زیبا این کار ضروریست.