loader
عوامل لق شدن دندان‌های بیماران تحت درمان ارتودنسی
25 اسفند 1397 ساعت 05:15
ارتودنسی

چه عواملی موجب لق شدن دندان‌های بیماران تحت درمان ارتودنسی می‌شود؟


 


بیماری‌های لثه



یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که افراد تحت این درمان را گرفتار می‌کند، بیماری‌های لثه است. اگر بیمار از قبل دچار این بیماری است، باید حتماً درمان شود. در صورتی که بافت لثه سالم نباشد، ممکن است موجب از دست رفتن استخوان یا تضعیف آن شود که لق شدن دندان‌ها را در پی دارد. حفظ‌ بهداشت دندان‌ها در طی درمان بسیار در این مورد حائز اهمیت است.


 


دندان‌های به هم فشرده


 


افرادی که دندان‌های آنها زیادی به هم فشرده و پر ازدحام است، برای مرتب شدن به زمان بیشتری برای ارتودنسی نیاز دارند. این افراد ممکن است حس لقی بیشتری در دندان‌های خود داشته باشند. احساس شلی و لق شدن دندان‌ها در این افراد به دلیل طولانی بودن دوره درمان از افراد دیگر بیشتر خواهد بود. این دندان‌ها برای بهبود به نیروی بیشتری نیاز دارند.


 


علائم نیروی بیش از حد وارده به دستگاه‌های ارتودنسی کدامند؟


 


اگر مشکلاتی مانند التهاب لثه و لق شدن دندان‌ها از چند هفته طولانی‌تر شود، نشان دهنده این است که نیروها بیش از حد لازم هستند. در این صورت ممکن است ریشه و استخوان فک آسیب ببینند.



مهم‌ترین عاملی که موجب می‌شود فرد مطمئن شود که نیروی وارده زیاد است، وجود درد مداوم و بیش از حد معمول است. دردهای طبیعی این درمان زود رفع می‌شوند، اما دردهای طولانی غیر طبیعی هستند.



لقی ماندگار پس از پایان درمان، دو هفته تا یک ماه بعد، نیز طبیعی به نظر نمی‌رسد.


 


انتخاب ارتودنتیست متخصص موجب کاهش نگرانی‌ها در طی درمان خواهد شد


 


به دلیل این که این درمان از حساسیت برخوردار است، بهتر است بیماران برای جلوگیری از مشکلات غیر قابل پیش بینی پیش از انجام هر اقدامی از انتخاب دندانپزشک خود مطمئن شوند.


 


هر گونه کوتاهی متخصص ارتودنسی معالج ممکن است بیماران را با خطرات جدی و در مواردی از دست دادن دندان‌ها مواجه کند. اگر متخصص به خوبی کار خود را انجام دهد و تمام موارد احتمالی را برای بیمار توضیح دهد، بیمار دوره درمانی آرام و کم تنش‌تری را خواهد گذراند و نتیجه مطلوب‌تری نیز از درمان خود خواهد گرفت.