loader
لق شدن دندان در ارتودنسی
25 اسفند 1397 ساعت 05:13
ارتودنسی

آیا لق شدن دندان در ارتودنسی طبیعی است؟
, احساس لقی دندان‌ها در روزهای ابتدایی درمان

آیا لق شدن دندان در ارتودنسی طبیعی است؟ 


 


لق شدن دندان‌ها در طی درمان ارتودنسی یکی از شکایاتی است که بسیاری از افراد تحت درمان دارند. این مسئله ممکن است موجب نگرانی بیماران شود. به خصوص در مواردی که افراد برای زیبایی اقدام به انجام درمان ارتودنسی کرده باشند. ممکن است لق شدن دندان‌ها و در واقع به وجود آمدن این احساس که به دندان‌ها آسیب وارد شده است، مأیوس کننده باشد. اما آیا لق شدن دندان‌ها در مراحل این درمان طبیعی است؟


 


احساس لقی دندان‌ها در روزهای ابتدایی درمان


 


در روزهای نخست شروع ارتودنسی، با قرار گرفتن دستگاه‌های ارتودنسی روی دندان‌ها احساس لقی ایجاد می‌شود. البته این حس لقی کاملاً طبیعی است و وظیفه دندانپزشک است که بیمار را از این بابت توجیه کند تا موجب نگرانی او نشود.


 


در واقع، حس لقی دندان از فشاری که دستگاه‌های ارتودنسی برای جا به جایی و اصلاح به دندان‌ها وارد می‌کنند ناشی می‌شود. این فشار بر تاج، ریشه و استخوان اطراف دندان نیرو منتقل می‌کند. البته بسیار آهسته و مداوم است و با هدف قرار گرفتن دندان‌ها در جای درستشان برنامه ریزی شده است. این نیروها هر ماه تنها یک میلی متر دندان‌ها را به هدف نزدیک می‌کنند. البته سرعت حرکت در افراد متفاوت است. عواملی مانند سن و جنسیت بر سرعت حرکت دندان‌ها مؤثرند.


 


با اتمام درمان، دندان در موقعیت نهایی خود قرار می‌گیرد. در این مرحله بازسازی استخوان متوقف و این فرآیند به تثبیت نهایی خود نزدیک می‌شود و حس لقی دندان‌ها بر طرف خواهد شد. برای حفظ دندان‌ها در موقعیت جدید و صحیحشان بیمار تا مدتی باید از نگهدارنده استفاده کند.