loader
درمان ناهنجاری‌های فک و دندان با ارتودنسی امکان پذیر است
25 اسفند 1397 ساعت 05:02
ارتودنسی

با توجه به پیشرفت علم دندانپزشکی، امیدواری‌های زیادی برای درمان انحرافات فکی به وجود آمده است.

درمان ناهنجاری‌های فک و دندان با ارتودنسی امکان پذیر است


 


با توجه به پیشرفت علم دندانپزشکی، امیدواری‌های زیادی برای درمان انحرافات فکی به وجود آمده است. از بین روش‌های درمانی متعددی که وجود دارد، دندانپزشک معالج با توجه به شرایط بیمار از نظر سن، جنسیت، درجه ناهنجاری و سلامت عمومی درمان مناسب را برای بیمار در نظر می‌گیرد.


 


تمام ناهنجاری‌هایی که درباره آنها صحبت شد، در نهایت به درمان نیاز دارند. مهم ترین و مؤثر ترین شیوه درمانی این مشکلات ارتودنسی است.


 


در درمان ارتودنسی هر چه سن بیمار پایین‌تر باشد، نتیجه بهتری از درمان خواهد گرفت و به همین دلیل بهتر است در صورت مشاهده هر گونه نقص به دندانپزشک متخصص و ارتودنتیست مراجعه شود.


 


یکی دیگر از شیوه‌های درمان انحرافات فکی عمل جراحی است که البته درباره بسیاری از موارد نتایج خوبی به همراه داشته است. در برخی بیماران نیز ارتودنسی به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند و انجام جراحی نیز تجویز می‌شود.


 


یکی از مزایایی که عامل برتری ارتودنسی بر جراحی محسوب می‌شود، نداشتن عوارض جانبی این درمان است. اما با توجه به طولانی بودن مدت این درمان بیمار باید صبور باشد و به تمام توصیه‌های دندانپزشک معالج خود گوش دهد.


 


درمان ارتودنسی با قرار گرفتن سیم‌ها و براکت‌ها روی دندان‌ها انجام می‌شود که با اعمال نیرو بر دندان‌ها، آنها را منظم و مرتب خواهد کرد. این نیرو علاوه بر دندان‌ها به ماهیچه‌های لثه و استخوان‌های فک نیز وارد می‌شود و آنها را نیز در مسیر درست خود حرکت می‌دهد. به این شیوه بسیاری از ناهنجاری‌ها و انحرافات فکی قابل درمان خواهند بود.


 


مهم‌ترین مسئله در درمان ارتودنسی رعایت بهداشت است. بیماران باید به دقت به توصیه‌های ارتودنتیست گوش فرا دهند و تمام آنها را در طول درمان اجرا کنند. براکت‌ها و وسایل ارتودنسی به مراقبت ویژه نیاز دارند که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی و همچنین آسیب رسیدن به آنها روند درمان مختل خواهد شد.


 


بهتر است پیش از هر کاری در انتخاب دندانپزشک متخصص دقت لازم را داشته باشید، تشخیص اشتباه ممکن است در مواردی صدمات جبران ناپذیری به دندان‌ها و فکین وارد کند.