loader
انواع ناهنجاری‌های قابل درمان با ارتودنسی
25 اسفند 1397 ساعت 05:01
ارتودنسی

یکی از مهم‌ترین اعضا که نقش مؤثری در سلامت بدن دارند، دندان‌ها هستند.

انواع ناهنجاری‌های قابل درمان با ارتودنسی


 


یکی از مهم‌ترین اعضا که نقش مؤثری در سلامت بدن دارند، دندان‌ها هستند. اگر دندان‌ها سالم و مرتب باشند و بهداشت آنها به خوبی رعایت شود، می‌توانند مسئولیت‌های خود شامل جویدن، صحبت کردن و زیبایی صورت را به خوبی انجام دهند. اما متأسفانه دندان‌ها ممکن است دچار ناهنجاری‌های مختلفی شوند. این ناهنجاری‌ها و انحرافات به دلایل مختلف به وجود می‌آیند که یکی از عوامل اصلی آن وراثت است. اما عادت‌های بد غذایی و مکیدن انگشت در کودکی و همچنین استفاده از پستانک، بسیار در ایجاد ناهنجاری‌ها مؤثر هستند.


 


انواع ناهنجاری‌های دندانی


 


وجود دندان نهفته یکی از این ناهنجاری‌ها است.



چرخیدن دندان‌ها به دلایل مختلف امکان پذیر است.



وجود فضای اضافه در میان دندان‌ها که موجب حرکت دندان‌های کناری می‌شود.



در هم فشرده بودن دندان‌ها نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که افراد را درگیر می‌کند.



بی تقارنی دندان‌ها نیز یکی دیگر از این مشکلات است.



موقعیت دندان‌های فک بالا و پایین نسبت به هم نیز مهم است. ناهنجاری‌های دندانی و فکی به سه گروه کلاس ۱، ۲ و ۳ تقسیم می‌شوند.


 


1- در ناهنجاری کلاس 1، فک در موقعیت صحیح است، اما دندان‌ها نسبت به هم در وضعیت درستی قرار ندارند و ممکن است اندازه دندان‌ها نسبت به فک بزرگ‌تر باشد.


 


2- در ناهنجاری کلاس 2، یا فک بالا رشد بیشتری دارد و یا فک پایین رشد کافی ندارد که موجب می‌شود فک بالا جلوتر از فک پایین باشد.


 


3- ناهنجاری کلاس 3 نسبت به سایر موارد کمتر اتفاق می‌افتد. در این نقص، فک پایین رشد بیشتری دارد و نسبت به فک بالا جلوتر قرار می‌گیرد.