loader
چرا مشکلات ارتودنسی به وجود می آیند؟
24 اسفند 1397 ساعت 03:55
ارتودنسی

گفتنی است برخی افراد دچار حساسیت به فلزات هستند و

چرا مشکلات ارتودنسی به وجود می آیند؟



ارتودنسی یکی از رایج ترین درمان های دندان پزشکی است که به منظور تصحیح وضعیت قرارگیری غیر عادی دندان ها، حرکت دندان ها در جهت صحیح و اصلاح بی نظمی و نامرتبی دندان ها استفاده می شود. در درمان ارتودنسی ممکن است دو روش ثابت (بریس، سیم و کش) یا متحرک (پلاک های شفاف قالبی) برای اصلاح نامرتبی دندان ها به کار رود. ارتودنسی مانند هر روش درمانی دیگر، در راستای اثرات مطلوب، ممکن است باعث بروز برخی عوارض و تأثیرات منفی ناخواسته شود. در این مطلب به عوارض جانبی و مشکلات ارتودنسی می پردازیم:


 


حساسیت لثه و لب ها



در طول درمان ارتودنسی و خصوصا ابتدای دوره درمان، ممکن است ناحیه داخلی لب ها و بافت مخاطی دهان دچار التهاب و حساسیت شود. این حساسیت به دلیل تحریک این بافت ها توسط یک شیء خارجی در دهان (بریس ها و سیم ارتودنسی) به وجود می آید. التهاب بافت مخاطی بیشتر در نواحی داخلی دهان و لب ها که با براکت ها در تماس هستند دیده می شود. احتمالا این حساسیت و التهاب طی روزهای اولیه درمان، امری طبیعی است، اما چنان که ادامه پیدا کرد، با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید.


 


گفتنی است برخی افراد دچار حساسیت به فلزات هستند و به این دلیل نمی توانند از دستگاه ارتودنسی با اجزای فلزی استفاده کنند. در صورت وجود این مشکل بایستی قبل از شروع دوره با مشورت دندان پزشک معالج خود تجهیزات ارتودنسی مناسب را جایگزین نمایید.



زخم دهان



وجود دستگاه ارتودنسی در برخی افراد باعث ایجاد زخم هایی در نواحی داخلی لب ها و دهان می شود. این زخم ها که به دلیل تحریک شدن بافت دهان به وسیله تجهیزات ارتودنسی به وجود می آیند، اغلب کوچک و جزئی هستند ؛ اما در صورت احساس ناراحتی می توانید از موم مخصوص ارتودنسی در نواحی تماس بریس ها با دهان استفاده نمایید.


 


حرکت دندان ها در جهت نادرست
نصب دستگاه ارتودنسی روی دندان های نامرتب با هدف اصلاح وضعیت قرار گیری آن ها انجام می شود. این تجهیزات، با اعمال فشار و نیرو توسط سیم و کش های مخصوص، جهت حرکت نادرست دندان ها را تصحیح کرده و آن ها را به سمت جایگاه درست، هدایت می کنند. اما در مواردی ممکن است دندان ها در جهت مورد نظر حرکت نکرده و با حرکت در جهتی نادرست، باعث بیشتر شدن بی نظمی دندان ها شوند. در این صورت باید اطمینان حاصل کنید که طبق دستور متخصص از کش ها استفاده می کنید. همچنین بررسی نمایید که تمامی براکت ها در جای خود قرار دارند یا خیر.(ممکن است برخی قطعات شکسته شده یا از جای خود خارج شده باشد)


درد و حساسیت دندان ها
وجود تجهیزات ارتودنسی در دهان برخی افراد ممکن است باعث ایجاد حساسیت و ناراحتی در دندان ها شود. این حساسیت به صورت درد در هنگام جویدن یا گاز زدن قطعات غذا بروز می کند. حساسیت دندانی در روزهای اول عادی است؛ اما در صورت ادامه باید به دندانپزشک مراجعه کرده تا از سلامت دندان ها مطمئن شوید.


جدا شدن قطعات دستگاه


گاهی ممکن است به دلیل بی دقتی در نصب دستگاه ارتودنسی یا استفاده از مواد و تجهیزات بی کیفیت، قطعات دستگاه از محل خود خارج شده و مشکلات متعددی را ایجاد نمایند. در صورت جدا شدن قطعات مراقب بلعیدن ناخواسته آنها باشید و در اولین فرصت به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید.


افزایش خطر پوسیدگی دندان ها


نظافت دندان ها در طول درمان ارتودنسی، از مهم ترین مسائلی است که مراجعین با آن رو به رو هستند. وجود سیم ها و براکت ها در دهان باعث می شود تا نظافت کامل دندان ها به سختی انجام شود. در صورتی که به هر دلیل نظافت دندان ها به طور کامل و دقیق و در وعده های منظم انجام نشود، ذرات ریز مواد غذایی باقی مانده روی سطوح دندان ( که به سختی قابل دسترسی هستند) باعث تشکیل پلاک و جرم شده و با تولید مواد اسیدی موجب پوسیدگی دندان ها می شوند.


 


نظافت دندان ها در طول دوره ارتودنسی باید با استفاده از نخ دندان، مسواک بین دندانی و مسواک عادی با صبر و حوصله فراوان انجام شود.