loader
زنجیر یا پاور چین ارتودنسی
24 اسفند 1397 ساعت 03:52
ارتودنسی

زنجیر پلاستیکی یا پاور چین، زنجیری متشکل از حلقه های متصل به هم از جنس سیم یا کش است که در امتداد دندانها قرار میگیرد.

زنجیر یا پاور چین ارتودنسی


 


ارتودنسی نامی آشناست برای آنان که از دندان های نامنظم و نامرتب در عذابند و از این بابت در میان دوستان و آشنایان حس نامطلوبی دارند و برای رهایی از این ناراحتی به پزشک متخصص ارتودنسی مراجعه می کنند، همچنین آشناست برای آنان که این نوع از درمان را در اطرافیان خود دیده اند و ظاهر خاص و ویژه ی آن در خاطرشان باقی مانده است.


درمانی که انواع گوناگون دارد و بنابر تشخیص پزشک متخصص، نوع آن مشخص می شود. گاه از ارتودنسی ثابت، گاه از ارتودنسی شفاف و گاه از دیگر شیوه های ارتودنسی استفاده می شود که بر اساس بررسی های دقیق تعیین می گردد.


 


در ارتودنسی بنا به شرایط مختلف درمان و وضعیت قرار گیری دندان ها از شیوه ها و راهکارها و وسایل ویژه استفاده می شود که در ادامه به بخشی از آنان اشاره می کنیم.


بند ارتودنسی که در حقیقت حلقه هایی که همانند کمربند در اطراف دندان قرار می گیرد.


 


نگین براکت که قطعه های مربعی شکل کوچکی هستند که به بند ارتودنسی متصل میشوند یا به سطح دندان با چسب مخصوص چسبانده میشوند.


 


سیم یا آرچ وایر که انعطاف پذیر است و توسط متخصص تنظیم می شود و فشار کمی به دندان وارد می کند و دندان را به حرکت وا می دارد تا در جای مناسب خود قرار بگیرند.


 


کش یا لاستیک جزء غیر ثابت ارتودنسی است، الاستیک دور قلاب نگین قرار می گیرد و معمولا بین دندانهای پایین و بالا ارتباط برقرار میکند.


 


لیگاچور سیم یا کش پلاستیکی کوچکی است که سیم یا آرچ وایر را به نگین های براکت را متصل نگه میدارد. این سیم یا کش ممکن است شفاف یا نقره ای رنگ باشد و یا در رنگهای مختلف ساخته شود. لیگاچور زمانی که براکت مجددا تنظیم میشود، تعویض میگردد.


 


فنرکویل که بر روی سیم ارتودنسی قرار می گیرد و هنگامی است که فاصله ی بین دو دندان بسیار کم است و بر روی دندان ها فشار وارد می کند تا بین دندان ها کمی فاصله ایجاد شود.


 


اما یکی از اجزاء ارتودنسی که می خواهیم با آن آشنا شویم زنجیر یا پاور چین (power chain) ارتودنسی است.


 


باید گفت که پاور چین هم از اجزاء ثابت و دائم ارتودنسی نیست و تنها در مواردی استفاده می شود که نمی خواهیم در طول درمان بین چند دندان فاصله بیفتد و می خواهیم که یک گروه دندانی با هم حرکت کنند.


 


در حقیقت پاور چین چند دندان را با هم نگه می دارد تا این گروه از دندان ها از دیگر دندان ها حرکتی متفاوت داشته باشند و با هم حرکت کنند و تحت تاثیر حرکت دیگر دندان ها قرار نگیرند و نظم کنونی خود را از دست ندهند و یک حرکت هماهنگ و همسو داشته باشند. به عبارت دیگر می توان گفت از زنجیر پلاستیکی در اصل برای کمک به بستن فاصله بین دندانها یا جلوگیری از ایجاد فاصله بین دندانها استفاده میشود.


 


اما این پاور چین در حقیقت چیست؟


 


زنجیر پلاستیکی یا پاور چین، زنجیری متشکل از حلقه های متصل به هم از جنس سیم یا کش است که در امتداد دندانها قرار میگیرد.


 


زنجیر پلاستیکی نیز همانند لیگاچور پلاستیکی هر مرتبه که براکت تنظیم میشود، باید عوض شود.


 


استفاده از پاور چین در ابتدای قرار گرفتن یک حس نامطلوب همراه با درد خفیفی را برای فرد ایجاد می کند که البته بعد از گذشت چند روز این احساس نیز از بین می رود و برای فرد عادی می شود.