loader
مسواک بین دندانی
24 اسفند 1397 ساعت 03:40
ارتودنسی

همان طور که همه می دانیم مسواک زدن یکی از اصلی‌ترین راه‌های حفظ بهداشت

مسواک بین دندانی برای کاربرد روزمره



همان طور که همه می دانیم مسواک زدن یکی از اصلی‌ترین راه‌های حفظ بهداشت و سلامت دهان و دندان‌هاست. استفاده از نخ دندان باید همواره مکمل مسواک زدن باشد تا سطوح میان دندان‌ها به خوبی تمیز شوند. از آنجا که مسواک به تنهایی نمی‌تواند سطوح میان دندان‌ها و اطراف قاعده آن‌ها را تمیز کند، نیاز است تا این نواحی با نخ دندان به خوبی نظافت شوند. بسیاری از مردم از نخ دندان استفاده نمی‌کنند و به این دلیل بهداشت و سلامت کامل دندان‌های آنان با خطر مواجه است. استفاده از مسواک بین دندانی برای نظافت روزانه دندان، می‌تواند جایگزینی برای نخ دندان باشد. البته همان طور که از نام مسواک بین دندانی بر می‌آید، وظیفه این نوع مسواک تمیز کردن فواصل دندان‌هاست و برای نظافت سطوح میان دندان‌های به هم چسبیده هیچ راهی جز نخ کشیدن وجود ندارد.


 


با تمام این اوصاف، می‌توان گفت مسواک بین دندانی وسیله‌ای کارآمد برای نظافت بهتر نواحی‌ای از دندان‌هاست که با مسواک معمولی قابل دسترسی نمی‌باشند. با حداقل روزی یک بار استفاده از مسواک بین دندانی جهت تمیز کردن فاصله میان دندان‌ها، می‌توان تا حد زیادی از تشکیل جرم و پلاک و پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری نمود. بهتر است شب هنگام و پس از مسواک زدن از مسواک بین دندانی نیز برای شستشوی تکمیلی دندان‌ها استفاده شود.


 
مسواک بین دندانی در ارتودنسی



هنگامی‌که دوره درمان ارتودنسی آغاز می‌شود، فرد باید زمان مناسبی را صرف نظافت دندان‌های خود نماید. مسئله حفظ بهداشت دندان‌ها در موارد درمان با دستگاه‌های ثابت ارتودنسی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا هنگام استفاده از دستگاه ارتودنسی ثابت، براکت های مربعی شکل روی سطح دندان چسبانده شده و یک سیم یا وایر از روی آن‌ها عبور داده می‌شود. نظافت دندان‌ها در این حالت بسیار مشکل است. ذرات ریز مواد غذایی می‌توانند علاوه بر بین دندان‌ها، در فضای بین سیم و دندان‌ها و همچنین اطراف براکت ها تجمع کرده و باعث ایجاد جرم و پلاک شوند. مسواک معمولی در دوره درمان با دستگاه ارتودنسی ثابت، نمی‌تواند تمامی نقاط دندان‌ها را تمیز کند؛ زیرا ابزارها و دستگاه ارتودنسی مانع از دسترسی مسواک به برخی نواحی دندان‌ها می‌شوند. در چنین حالتی، بهترین راه استفاده از مسواک بین‌دندانی است. همان‌طور که گفتیم مسواک بین‌دندانی برسی بسیار ظریف و کوچک است که می‌تواند نقاط غیرقابل دسترسی دندان‌ها را نیز تمیز کرده و به‌خوبی جرم‌زدایی کند. با استفاده از این برس های ظریف می‌توان اطراف براکت ها، زیر سیم دستگاه ارتودنسی و فاصله میان دندان‌ها را پاک‌کرده و ذرات غذا و جرم را از آن‌ها دور نمود. اطراف براکت های ارتودنسی یکی از مستعدترین نقاط برای تجمع ذرات ریز مواد غذایی، تشکیل پلاک و درنهایت پوسیدگی دندان است.


 


مسواک بین‌دندانی برای نظافت ایمپلنت‌ها



درصورتی‌که دردهان فرد ایمپلنت وجود داشته باشد، بهتر است برای نظافت اطراف پین ایمپلنت و ماساژ لثه از مسواک بین‌دندانی استفاده شود. با ماساژ بافت لثه‌ای اطراف ایمپلنت و حفظ بهداشت کامل آن، خون‌رسانی به این نواحی بهتر صورت می‌گیرد و خطر آسیب به ایمپلنت کاهش می‌یابد.


 


انواع مسواک بین‌دندانی



مسواک بین‌دندانی در سایزهای مختلفی عرضه‌شده و با توجه به توصیه دندان‌پزشک معالج و فاصله بین دندان‌ها می‌توان اندازه مناسب را تهیه کرد. همچنین مدل‌های مختلفی از این نوع مسواک در بازار موجود است و با توجه به نیازها و عادات مسواک زدن می‌توان نوع مناسب را انتخاب نمود. مسواک بین‌دندانی ممکن است در بسته‌های چندتایی با سایزهای مختلف، با دسته صاف، دسته خمیده، فرچه‌ای و استوانه‌ای عرضه‌شده باشد. بهتر است قبل از خرید مسواک بین‌دندانی با متخصص ارتودنسی در مورد خرید نوع مناسب مسواک و روش استفاده از آن مشورت کرد.