loader
تنفس دهانی چه تأثیری بر شکل و ساختار دندان‌ها دارد؟
24 اسفند 1397 ساعت 03:35
ارتودنسی

تنفس دهانی می‌تواند با ایجاد مشکلات متعدد بر کیفیت زندگی فرد تأثیرگذار باشد.

تنفس دهانی چه تأثیری بر شکل و ساختار دندان‌ها دارد؟



تنفس دهانی می‌تواند با ایجاد مشکلات متعدد بر کیفیت زندگی فرد تأثیرگذار باشد. این مشکلات گاه جزئی و قابل‌چشم‌پوشی بوده و گاه بسیار جدی و آزاردهنده هستند. ازجمله مشکلاتی که به دلیل تنفس دهانی به وجود می‌آید می‌توان به این موارد اشاره کرد:


 


خشکی دندان و پوسیدگی: می‌دانیم که بزاق دهان دارای آنزیم‌ها و مواد پاک‌کننده‌ای است که در تماس با دندان‌ها باعث شستشوی آن‌ها می‌شود. هنگامی‌که فرد از راه دهان تنفس می‌کند، ناچار است دائماً دهان خود را باز نگه دارد، باز نگه‌داشتن دهان سبب خشکی دندان‌ها شده و در درازمدت می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌ها شود.


 


تغییر شکل صورت: هنگامی‌که فرد به دلیل تنفس دهانی، دهان خود را دائماً باز نگه می‌دارد، فشار زیادی به عضلات صورت و خصوصاً گونه‌ها وارد می‌شود. این فشار در درازمدت باعث تغییر شکل صورت می شود.


 


کمبود اکسیژن: هنگامی‌که فرد از راه دهان تنفس می‌کند نمی‌تواند اکسیژن کافی دریافت کند، این حالت منجر به کمبود تمرکز و توجه شده و می‌تواند در کار و تحصیل فرد مشکلاتی را ایجاد نماید.


 


تغییر شکل دهان و دندان‌ها: در حالت عادی دهان هنگام تنفس بسته است و زبان به سقف دهان یا کام می‌چسبد. چسبیدن زبان به سقف دهان نیرویی به کام وارد می‌کند که سبب وسیع شدن و ثبات شکل آن می‌شود. اما فردی که از راه دهان نفس می‌کشد دهان خود را باز نگه‌داشته و زبانش به‌صورت خودکار در قسمت پایینی دهان قرار می‌گیرد. اگر این مشکل ادامه پیدا کند به‌مرورزمان، کام فرد، به دلیل فقدان فشار وارده از زبان، تغییر شکل داده و باریک می‌شود. باریک شدن کام منجر به تنگ شدن قوس دندانی می‌شود و درنتیجه دندان‌ها فضای کافی برای رشد نخواهند داشت. در بزرگ‌سالان نیز قوس دندانی تنگ باعث جلو آمدن دندان‌های ردیف بالا شده و شکل نامطلوبی را ایجاد می‌کند. دندان‌های به‌هم‌ریخته، دندان‌های پیشین جلوآمده و بدشکلی فک و لب‌ها از عوارض تنفس دهانی هستند.


در این حالت فرد حتماً باید تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرد.