loader
درمان ارتودنسی برای تنفس دهانی
24 اسفند 1397 ساعت 03:33
ارتودنسی

احتمالاً شما هم افرادی را دیده‌اید که همواره دهانی بازداشته

درمان ارتودنسی برای تنفس دهانی 



احتمالاً شما هم افرادی را دیده‌اید که همواره دهانی بازداشته و از راه دهان تنفس می‌کنند. این افراد صورت‌های کشیده، دندان‌های جلوآمده و معمولاً نامرتب دارند. درمان‌های تخصصی دندان‌پزشکی و ارتودنسی در چنین مواردی به یاری این افراد می‌آید تا زیبایی ظاهری و سلامت خود را به دست آورند.


 


چرا بعضی افراد از راه دهان تنفس می‌کنند؟



نفس کشیدن یک عمل غیرارادی برای رساندن اکسیژن به بدن است. تنفس طبیعی باید با دهان بسته و از راه بینی انجام شود. در این حالت دیافراگم باز شده و هوا به میزان مورد نیاز وارد شش‌ها می‌شود؛ اما به دلایل مختلفی ممکن است راه تنفسی بینی مسدود شده و افراد ناچار شوند از راه دهان تنفس کنند. ازجمله دلایلی که باعث تنفس دهانی می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


 


آلرژی یا حساسیت ممکن است در برخی فصول سال یا به دلیل تماس با مواد آلرژی‌زا رخ دهد. در این هنگام بافت‌های داخلی بینی متورم شده و فرد نمی‌تواند از راه بینی تنفس کند. افرادی که به دلیل ابتلای مکرر به حملات آلرژی از راه دهان تنفس می‌کنند، به‌احتمال زیاد دچار عوارض ناشی از آن خواهند شد.



عفونت سینوسی یکی دیگر از عواملی است که باعث انسداد مجاری تنفسی بینی می‌شود. در این هنگام نیز فرد ناچار به تنفس دهانی است.
لوزه حلقی، لوزه سوم یا آدنوئید رشد یافته نیز باعث مسدود شدن راه تنفسی بینی می‌شود. آدنوئید، بافتی لنفاوی و غده‌ای شکل در انتهای حلق نوزادان است که وظیفه دفاع از بدن در برابر هجوم باکتری و ویروس‌ها را به عهده دارد. این عضو پس از گذشت چند سال به‌مرور، کوچک و چروکیده شده و درنهایت از بین می‌رود. اما در برخی افراد رشد می‌کند و باعث ایجاد مشکلاتی مانند عفونت و انسداد راه تنفسی می‌شود. در این حالت باید به‌وسیله جراحی لوزه سوم را برداشت.



ضربه و شکستگی بینی، پولیپ و آسم از دیگر عواملی هستند که با مسدود کردن راه تنفسی بینی، فرد را ناچار به تنفس دهانی می‌کنند.