loader
خطرات ارتودنسی برای بیمار
24 اسفند 1397 ساعت 03:23
ارتودنسی

در هر دو نوع ارتودنسی، خطراتی بیمار را تهدید می‌کند

در هر دو نوع ارتودنسی، خطراتی بیمار را تهدید می‌کند


 


پوسیدگی دندان‌ها


 


در ارتودنسی ثابت و متحرک، نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن متفاوت است و بیشتر افرادی که در دوره ارتودنسی به سر می‌برند، متأسفانه به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان، دچار پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. مسواک زدن در دوره ارتودنسی سخت‌تر خواهد بود به همین دلیل مراقبت از دندان‌ها در این دوره، اولویت دارد. افرادی که اغلب از پوسیدگی دندان‌هایشان گلایه می‌کنند، به دلیل عدم رعایت بهداشت دهانی یا غیراصولی انجام دادن آن، دچار این عارضه می‌شوند.


 


تخصص ارتودنتیست


 


تخصص همیشه و همه‌جا حرف اول را می‌زند. تصمیم‌های صحیحی که یک ارتودنتیست برای بیمار می‌گیرد، می‌تواند آسیب‌های بعد از ارتودنسی را به حداقل برساند. اگر متخصص ارتودنسی مهارت کافی را نداشته باشد، ممکن است به صورت نادرست اقدام به کشیدن دندان بیمار کند و علاوه بر این که بیمار را از داشتن یک دندان سالم محروم کرده است، در شکل و شمایل ظاهری وی که به دلیل فقدان دندان در فک به وجود آمده، تغییرات ناپسندی ایجاد کند. البته این بدین معنا نیست که اگر ارتودنتیست از شما خواست یکی از دندان‌هایتان را بکشید، اشتباه می‌کند. بسیاری از مواقع، برخی از دندان‌ها که مانع ادامه درمان ارتودنسی می‌شوند باید زیر نظر ارتودنتیست کشیده شوند اما اگر تصمیم دندانپزشک اشتباه باشد، عوارض ارتودنسی در بیمار مشاهده می‌شود.


 


جراحی فک


 


گاهی تصمیم‌های اشتباه متخصصین ارتودنسی، باعث می‌شود بیمار برای رفع خطاها و بازگشت زیبایی ظاهری، اقدام به جراحی فک کند. جراحی فک یکی از سخت‌ترین جراحی‌های دنیای پزشکی است که علاوه بر دوره نقاهت طولانی و سختی بسیاری که دارد، باید خیلی دقیق انجام شود تا زیبایی چهره دستخوش تغییرات نشود. یک ارتودنتیست از همان اول می‌تواند تشخیص دهد که فک شما احتیاج به جراحی در طول درمان خواهد داشت یا خیر. یک ارتودنتیست ماهر، از همان ابتدا مراحل درمان را به شما توضیح خواهد داد و برنامه‌ای که برای شما مفید است را ارائه خواهد داد.