loader
ارتودنسی چقدر طول می‎کشد؟
23 اسفند 1397 ساعت 02:46
ارتودنسی

یکی از سوالات رایج بیماران و متقاضیان انجام ارتودنسی طول درمان آن است.

ارتودنسی چقدر طول می‎کشد؟



یکی از سوالات رایج بیماران و متقاضیان انجام ارتودنسی طول درمان آن است. بسیاری تصور می‎کنند ارتودنسی نیاز به مدت زمان طولانی دارد و در این مدت نیز بیمار دردهای زیادی را متحمل می‎شود. بنابراین از انجام درمان ارتودنسی خودداری می‎کنند.به گفته  متخصصان ارتودنسی، طول درمان ارتودنسی به عوامل متعدد بستگی دارد. از جمله:


سن بیمار زمانی که بیمار در سنین نوجوانی اقدام به درمان ارتودنسی می‎کند، ریشه دندانها استحکام کافی را ندارند و در نتیجه در مدت زمان کوتاه دندانها به وسیله براکت‎ها‎ حرکت کرده و در جای اصلی خود قرار می‎گیرند. بنابراین می توان گفت، به هر میزان که سن افزایش یابد، طول مدت درمان نیز بیشتر می‎شود.


 


تخصص ارتودنسی تخصص و مهارت ارتودنتیست تاثیر زیادی بر نحوه و طول مدت درمان دارد. زمانی که بیمار نتواند دندانپزشک خوب انتخاب کند، نهایتا طول مدت درمان وی افزایش می‎یابد چرا که نحوه نصب براکت‎ها‎ به خوبی انجام نمی شود.


 


میزان نامرتب بودن دندانها بر اساس تشخیص متخصص ارتودنسی به هر میزان که دندانهای بیمار نامرتب تر باشند، مدت زمان درمان ارتودنسی نیز افزایش می‎یابد. بیمارانی که دندانهای آنها به عارضه کمتری دچار هستند، در مدت کوتاهی درمان می‎شوند.


  جنس براکت‎ها‎ نوع و جنس براکت‎ها‎ تاثیر زیادی بر میزان مدت درمان ارتودنسی دارد. اگر از براکت‎ها‎ی سرامیکی استفاده شود، به دلیل عدم استحکام کافی، مدت زمان درمان بیشتر طول می‎کشد. این در حالی است که براکت‎ها‎ی فلزی توانایی بیشتری دارند و در نتیجه درمان در مدت زمان کوتاهتری انجام می‎شود.


 


نوع براکت‎ها‎ با توجه به اینکه دو نوع براکت ثابت و متحرک داریم، اگر از براکت‎ها‎ی ثابت استفاده شود، مدت زمان درمان ارتودنسی کوتاهتر از زمانی است که از براکت‎ها‎ی متحرک استفاده می‎شوند.


 


سلامت دندانهای بیمار سلامت دهان و دندان بیمار، یکی دیگر از معیارهای تعیین مدت زمان درمان ارتودنسی است. اگر فرد به بیماری‎ها‎ی لثه یا دندان مبتلا شود، طول درمان افزایش می‎یابد. برای مثال اگر در میانه درمان یکی از دندانهای بیمار به شدت پوسیده شود، باید براکت‎ها‎ خارج و دندان ترمیم شود.