loader
فواید شگفت انگیز ارتودنسی
23 اسفند 1397 ساعت 02:37
ارتودنسی

همپوشانی دندان ها به دلایل مختلف از جمله زمینه های ژنتیکی در کودکان به وجود می آید

فواید شگفت انگیز ارتودنسی


 


همپوشانی دندان ها به دلایل مختلف از جمله زمینه های ژنتیکی در کودکان به وجود می آید و در صورتی که از سنین خردسالی درمان شروع شود تا بزرگسالی مشکل برطرف می شود. کارشناسان در جدیدترین پژوهش های خود دریافتند افرادی که دارای ساختار دندانی نامنظم و دندان های روی یکدیگر هستند بیش از افرادی که ساختار دندانی آن ها سالم است درمعرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قراردارند.


 


بررسی ها نشان داده است، همپوشانی دندان ها برروی همدیگرسبب سختی تمیز کردن فاصله بین آن ها و تشکیل پلاک و رشد باکتری ها درحفره های بین دندانی و سقف دهان می شود. در نتیجه رشد پلاک و باکتری درمحیط دهان و دندان، امکان ورود عامل های بیماری زا به اندام های درونی بدن انسان و ابتلا به بیماری و عفونت درقلب و ریه به وجود می آید.


 


نیاز به ارتودنسی به دلیل همپوشانی دندان ها برروی همدیگر روی می دهد، معمولا دندان های شیری زمانی که نزدیک به همدیگر باشند امکان دارد در سال های آینده کودک به ارتودنسی نیاز پیدا کند. ارتودنسی دندان ها نقشی قابل توجه در بهبود زیبایی لبخند و نیز حفظ سلامت دندان ها دارد، اما عده زیادی از کودکان از انجام آن واهمه دارند.


 


با وجود امکان پذیر بودن انجام ارتودنسی در بزرگسالی، اما کارشناسان توصیه می کنند والدین توجه ویژه ای به بهداشت و سلامت دهان و دندان کودکان خود داشته باشند و درصورت نیاز به ارتودنسی و پس از مشاوره با دندانپزشک بهترین شیوه درمانی برای فرزند خود را انتخاب کنند.


 


روش نصب پایه های ارتودنسی و جنس فلز به کار رفته درآن درسال های اخیر همزمان با پیشرفت های علمی رشد بالایی داشته است و امروزه پزشکان به طیف وسیعی از راهکار و روش های درمانی برای ارتودنسی دندان بیمار دسترسی دارند.


 


کارشناسان به افراد توصیه می کنند توجه ویژه ای به حفظ بهداشت دهان و دندان خود داشته باشند، داشتن لثه و دندان های سالم افزون بر زیبایی لبخند، مانع از پوسیدگی دندان ها، ابتلا به بیماری عفونت لثه و درنهایت جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود.


 


مشکل همپوشانی دندان ها به دلایل مختلف از جمله زمینه های ژنتیکی در کودکان به وجود می آید و در صورتی که از سنین خردسالی درمان شروع شود تا بزرگسالی مشکل به میزان کافی برطرف می شود و نیز انحراف چانه و فک فرد نیز درصورت نیاز اصلاح می شود.افرادی که درمان ارتودنسی برروی آن ها انجام می شود باید توجه ویژه ای به بهداشت دهان و دندان خود داشته باشند، مراجعه منظم به پزشک، استفاده از مسواک ویژه و نخ دندان سبب کاهش خطر آسیب دیدن دندان ها می شود.


 


کارشناسان به افراد سالمند توصیه می کنند دربازه های زمانی مناسب به متخصص دندان پزشک مراجعه کنند و درصورت وجود التهاب در دهان و دندان نسبت به درمان آن اقدام کنند، جرم گیری دندان ها نیز می تواند سبب کاهش ورود باکتری و سایر عامل های التهاب زا به اندام های درونی بدن شود.


 


تشخیص نیاز به ارتودنسی به وسیله متخصص و با معاینه دقیق و عکس برداری از فک و جمجمه کودک انجام می شود، باز زمانی مورد نیاز برای ثابت کردن مکان دندان ها بین ۹ ماه تا دو سال است.