loader
روشهای درمان ارتودنسی ثابت
21 اسفند 1397 ساعت 01:45
ارتودنسی

در درمانهای ارتودنسی اغلب برای گرفتن و هدایت دقیق دندانها،

روشهای درمان ارتودنسی ثابت



در درمانهای ارتودنسی اغلب برای گرفتن و هدایت دقیق دندانها، نیازمند استفاده از فشار و نیروی دقیق و کاملاً کنترل‌شده هستیم. بریسها  رایج‌ترین وسایل ارتودنسی ثابت هستند که می‌توان با استفاده از آن به این منظور دست پیدا کرد.



بریس مکانیسمی است که با آن «یک دستگیره روی دندان» ایجاد می‌کنیم و دندان‌ها را حرکت می‌دهیم. یک بریس ثابت به‌طورمعمول از براکتها ، بند و سیم  ارتودنسی تشکیل‌شده است.


 


انواع بریس های درمانی ارتودنسی 


براکت و بندها به‌طور موقت به دندان چسبانده می‌شوند. براکت‌های کوچک فلزی یا پلاستیکی به جلوی دندان متصل می‌گردد تا بتوان به‌وسیله آن‌ها دندان‌ها را گرفته و حرکت دهیم. بندها نیز حلقه‌هایی هستند که به دور دندان‌های مولار (آسیا) [5] نصب می‌شوند تا تکیه‌گاه بریس باشند. سیم ارتودنسی به براکت و بندها متصل می‌گردد و کار اصلی حرکت دندان‌ها را با فشار ملایم آن‌ها در امتداد یک مسیر مشخص، برای حرکت دندان به موقعیت نهایی تعیین‌شده انجام می‌دهد.


 


درواقع سیم ارتودنسی به‌گونه‌ای شکل داده‌شده است که بتواند دندان‌های شما را به‌جایی که آن‌ها باید باشند، حرکت دهد. محکم کردن سیم ارتودنسی باعث می‌شود که فشاری ملایم از طریق براکت‌ها به دندان‌ها وارد شود و به‌تدریج آن‌ها را به موقعیت مناسب هدایت کنند. به‌عبارت‌دیگر سیم بر براکت‌ها و براکت‌ها به دندان فشار وارد می‌کند تا باعث ‌شود که دندانها حرکت کنند.


 


بریس‌ها معمولاً ماهانه تنظیم می‌شوند تا نتایج موردنظر را حاصل کنند. بریس‌ها امروز کوچک‌تر و سبک‌تر از گذشته شده‌اند. براکت‌های سرامیکی یا پلاستیکی نیز وجود دارند که همرنگ دندان هستند و تقریباً دیده نمی‌شوند.