loader
خطرات استفاده از ارتودنسی
24 بهمن 1397 ساعت 17:03
ارتودنسی

خطرات استفاده از ارتودنسی



بر اساس تحقیقات شرکت Colgate که یک شرکت سازنده در حوزه خمیردندان است، بر آورد شده است که تقریبا سه میلیون نوجوان از سیم کشی دندان استفاده می کنند.این تجهیزات ارتودنسی برای اصلاح دندان ها و فک استفاده می شوند؛ مواردی مانند روی هم قرارگرفتن دندانهای بالاوپایین، پیش آمدگی دندان های پایینی، کراسبایت و فشردگی دندانها نیاز به ارتودنسی دارند. در این روش براکت های فلزی که به سیم متصل هستند بر روی دندانهای آسیاب سوار می شوند. دندان های آسیاب نقش تکیه گاه برای سیم را بازی می کنند تا وقتی که سیم از داخل براکت عبور داده شد، بتوانند دندان ها را بصورت مستقیم نگاه دارند. این سیم کشی دندان ها را مرتب می کند اما قبل از مراجعه برای ارتودنسی باید از خطرات آن آگاه شد.



درد فک و سر درد



اولین تاثیر سیم کشی وجود دردی است که از دو ناحیه به وجود می آید. زمانی که متخصص ارتودنسی سیم کشی را بطور معمول محکم می کند به فک فشار وارد می شود. این کاربه مرتب کردن دندان ها کمک می کند اما فشار بسیار زیادی بر روی دهان و صورت وارد می شود. طبق اعلام سایت راهنمای سیم کشی دندان، بدن به جابجا شدن دندانها مانند سایر التهاب ها پاسخ می دهد و سلول های خونی را به آن ناحیه منتقل نموده و پروتین های لازم برای التیام زخم را انتشار می دهد. این پاسخ بدن اغلب می تواند در دهان و سر، ایجاد درد نماید. در حالی که کشش بوجود آمده، باعث درد گرفتن ناحیه سر می شود، ضربه وارده به لثه ها نیز منجر به ایجاد حساسیت بیشتر در بافت دهان می شود. جویدن و گاز زدن خوراکی های سفت منجر به درد لثه و خونریزی می شود زیرا لثه ها از قبل آسیب دیده اند.



آسیب بافت داخل دهان



در طی هفته های اول انجام سیم کشی، در داخل دهان احساس درد می کنید و مدتی طول می کشد تا داخل دهان و گونه ها به فشار ناشی از براکت های فلزی و سیم ها عادت کنند. مالیده شدن این بافت ها به سیم کشی می تواند منجر به خراش، جراحت، خونریزی و درد شود.
جراحت های باز در دهان می تواند شما را مستعد عفونت های دیگر نماید. یک دندانپزشک به نام Dan Peterson، در سایت خود به کسانی که سیم کشی دارند در مورد سکس دهانی هشدار می دهد. سیم های فلزی می تواند در نواحی آلت تناسلی خراش ایجاد کند یا در کاندوم ایجاد سوراخ نماید. این عامل شانس ابتلا به بیماریهای قابل انتقال از رابطه جنسی (STD) از قبیل ایدز، کلامیدیا یا هپاتیت B ,C را افزایش می دهد.


شکستگی



آسیب دیدن براکت های روی دندان ها به ندرت اتفاق می افتد. اما احتمال شکسته شدن سیم نازکی که تمام آنها را بهم وصل می کند، وجود دارد. متخصصان، کسانی که از براکت استفاده می کنند را از مصرف بعضی غذاها منع می کنند: غذاهای سخت مثل آجیل، آب نبات یا تکه های یخ یا غذاهایی که مستلزم گاز زدن به استخوان یا بدنه ذرت باشد و غذاهایی مثل گوشت دنده یا بال مرغ می تواند منجر به شکستن اتفاقی سیم ها شوند. سیم های شکسته، داخل دهان را خراش داده و موجب بریدگی و خونریزی می شوند.



تحلیل رفتن ریشه دندان



متخصصین ارتودنسی در مقاطع زمانی مشخص عکسبرداری با اشعه X انجام می دهند تا میزان حرکت و پیشرفت کار و نیز شرایطی که خوردگی ریشه ای (کوتاه شدن ریشه دندان ها) خوانده می شود را اندازه گیری کنند. یک متخصص ارتودنس بریتانیایی اعتقاد دارد که تغییرات جزئی در طول ریشه دندان در حین معالجه از طریق ارتودنسی رخ می دهد و چنانچه ریشه دندان بیش از حد ازبین رفته شده باشد نشانگر ” طولانی شدن بیش از اندازه و غیرضروری زمان ارتودنسی است.”