loader
تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک
24 بهمن 1397 ساعت 16:46
ارتودنسی

افرادی که با مشکلات بهم ریختگی دندان و فکین مواجه هستند و قصد انجام ارتودنسی را دارند

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک




افرادی که با مشکلات بهم ریختگی دندان و فکین مواجه هستند و قصد انجام ارتودنسی را دارند سوالاتی در ذهن شان ایجاد می شود از قبیل این سوال


مهم که تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک در چیست ؟



ارتودنسی ثابت بهتر است یا ارتودنسی متحرک ؟



آیا برای استفاده از هر کدام از این انواع ارتودنسی محدودیت سنی داریم؟



آیا در ارتوسرجری ( ارتودنسی همراه با جراحی فک ) هم از ارتودنسی ثابت و متحرک استفاده می شود؟


و سوالات دیگر که ممکن است پیش از آغاز درمان در ذهن فرد ایجاد شود.


تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک :


ارتودنسی یکی از متداول ترین و مناسب ترین درمان برای بهبود ناهنجاری های دندان ، فک و دهان محسوب می شود که با استفاده از آن می توان سلامت دهان و دندان و زیبایی صورت را (که تاثیر بسزایی در جذابیت و دلنشینی چهره فرد دارد) فرام کرد.


ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک دو روش کار آمد در درمان ناهنجاری های دهانی می باشد که با توجه به تشخیص متخصص ارتودنسی یکی از این دو روش و گاهی هر دو روش برای درمان بهتر به بیمار پیشنهاد می شود.


ارتودنسی متحرک معمولا برای درمان ناهنجاری افراد کم سن و سال مورد استفاده قرار می گیرد چرا که قابلیت تغییر پذیری ویژگی فکین در سنین پایین بیشتر می باشد و در سنین بالا به دلیل تثبیت ساختمان های استخوان فکین ، درمان با ارتودنسی متحرک دشوار تر می باشد.



افرادی که در سنین بزرگسالی برای درمان ناهنجاری های دهان و دندان مراجعه می کنند، معمولا از ارتودنسی ثابت برای درمان آن ها استفاده می شود.



به عنوان نتیجه گیری می توان عنوان کرد که ارتودنسی ثابت در مقابل ارتودنسی متحرک قرار نمی گیرد و هر کدام از این دو روش درمانی کاربردهای خاص خود را دارند به نحوی که در مواردی حل مشکل فرد نیازمند انجام هر دو نوع ارتودنسی فوق می باشد.



در برخی مواقع که سن رشد خاتمه یافته است علاوه بر درمان ارتودنسی، برای بیمار جراحی فک نیز تجویز می شود. به طور کلی توصیه می شود برای رفع و درمان عارضه های دهان و دندان در سنین پایین به متخصص ارتودنسی مراجعه شود تا علاوه بر هزینه کمتر، مدت زمان درمان نیز کوتاه تر شود.



در تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک می توان به هزینه آن ها نیز اشاره کرد، هزینه ارتودنسی متحرک معمولاً کمتر از هزینه ارتودنسی ثابت می باشد.