loader
مهم ترین اجزای ارتودنسی
22 بهمن 1397 ساعت 15:35
ارتودنسی

مهم ترین اجزای ارتودنسی عبارتند از:

مهم ترین اجزای ارتودنسی



براکت ها


براکت اتصالی است که با هدف درگیر کردن سیم قوسی شکل ارتودنسی با چسب یا باند روی دندان محکم می‌شود. براکت از فلز، سرامیک یا پلاستیک قابل تهیه است.


 
بندهای فلزی



بند ارتودنسی حلقه‌ای از جنس استیل ضد زنگ است که معمولا در دندانهای عقبی به جای براکت استفاده می گردد. بند ارتودنسی یکی از وسایل و تجهیزات ارتودنسی به شمار می‌رود.



سیم ارتودنسی



سیم ارتودنسی ابزار اصلی اعمال نیرو به دندان است. این سیمها در ابعاد مختلف و از مواد مختلف ساخته می شوند . دو ماده پرکاربرد استیل و آلیاژی به نام نیکل تیتانیوم است که بر حسب خصوصیات مود نظر متخصص ارتودنسی به کار گرفته می شوند. اخیرا سیم های همرنگ دندان نیز ارایه شده اند که به همراه براکت های سرامیکی به کار رفته و بدین طریق وجود سیم و براکت در دهان کمتر جلب توجه می نماید
قلاب های الاستیکی و بندهای لاستیکی



بندهای پلاستیکی امکان حرکت دندانهای بالایی و پایینی به سمت موقعیت مناسب را فراهم می آورند. گاهی اوقات برای حرکت دادن دندان به موقعیت مناسب، سیم به تنهایی کافی نیست. در این شرایط الاستیک به دندانهای مشخصی (با توجه به برنامه درمانی) متصل میشود تا آنها را به سمت مورد نظر حرکت دهد.



لیگاچور



لیگاچور فلزی از استیل ضد زنگ و نرم ساخته می شود .از لیگاچور برای نگه داشتن سیم ارتودنسی در براکت استفاده می شود.



درمان ارتودنسی فقط مختص به کودکان نیست بلکه امروزه بسیاری از بزرگسالان و حتی سالمندان می توانند از مزایای داشتن دندان های مرتب و صاف برخوردار شوند و لبخندی زیبا به لب بیاورند .امّا انجام ارتودنسی فقط بخاطر زیبایی نیست .مرتب و صاف بودن دندانها به معنای منظم بودن فک ها است.مسواک زدن و تمیز کردن دندانهای صاف و مرتب خیلی آسان تر است و خطر پوسیدگی و دیگر مشکلات دهان و لثه با داشتن دندانهایی مرتب و صاف خیلی کمتر است.منظم بودن فک  ها عادت دندان قروچه را کاهش و یا از بین می برد.ارتودنسی در بزرگسالی اختلال های مفصل فکی_گیج گاهی ( TMJ ) مانند درد یا صدا دادن فک را نیز اصلاح می کند.وجود ناهنجاری های فک باعث می شود که دندانها به شکل نامناسبی روی هم قرار گیرند.وجود فاصله بین دندانها و یا شلوغ بودن و روی هم بودن دندانها می تواند منجر به پوسیدگی دندانها و بروز بیماری های لثه شود.داشتن چنین دندانهایی حتی منجر به از دست رفتن اعتماد به نفس هم می شود زیرا فرصت زدن لبخند زیبا را از فرد میگیرد و این قضیه ممکن است حتی روی روابط اجتماعی فرد تاثیر منفی بگذارد.