loader
روند فرسایش مینای دندان
01 تیر 1398 ساعت 21:03
دندانپزشکی

روند فرسایش و علائم فرسایش مینای دندان

روند فرسایش مینای دندان:

مینای دندان به یکباره از بین نمی‌رود. در مرحله‌ی اول لایه‌ی بیرونی دندان دچار تغییر رنگ می‌شود و این تغییر رنگ ابتدا به صورت لکه‌های سفید خود را نشان می‌دهد. اگر در این مرحله متوجه تغییر حالت دندان شوید می‌توانید به راحتی با رعایت نکات بهداشتی مثل فلورایدتراپی، فرسایش مینای دندان را به حداقل میزان خود برسانید و فرسایش را متوقف کنید. در مرحله‌ی بعدی که حادتر از مرحله‌های اولیه است، رنگ دندان‌ها زرد می‌شود و در آخر ممکن است رنگ دندان قهوه‌ای شود. این میزان از آسیب دیدگی مینای دندان برای دندان بسیار مضر است و می‌تواند باعث پوسیده شدن دندان‌ها و بعد از بین رفتن آن‌ها شود.

علائم فرسایش مینای دندان:

در صورت بروز هر کدام از علائم زیر، حتما به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا دندانپزشک فرآیند فرسایش را هرچه زودتر متوقف کند.

    لبه‌های ناهموار دندان



    دندان‌ زرد رنگ



    حساس شدن دندان



    شکستن دندان



    نازک شدن دندان



    افزایش پوسیدگی دندان

بازسازی مینای دندان:

متاسفانه در صورت بروز هرگونه مشکلی برای مینای دندان، راهی برای بازگرداندن آن وجود ندارد زیرا مینای دندان فاقد سلول زنده می‌باشد. بنابراین باید از فرسایش مینای دندان جلوگیری کرد. اما در مواردی که این فرسایش در مراحل اولیه است، می‌توان با رعایت نکاتی مثل استفاده از دهانشویه، جلوی پیشرفت فرسایش را گرفت. در صورتی که این فرسایش شدت داشته باشد، راهی جز پرکردن تاج دندان، روکش کردن و باندینگ وجود ندارد.