loader
ارتودنسی سرامیکی
26 خرداد 1398 ساعت 18:13
ارتودنسی

مهم ترین مزیت ارتودنسی سرامیکی، دیده نشدن براکت ها در طی درمان می باشد

ارتودنسی سرامیکی



معمولاً در درمان ارتودنسی ثابت برای مرتب کردن دندان ها از براکت های فلزی استفاده می شود. از آنجایی که این براکت ها کاملا بر روی دندان ها مشخص هستند در طی درمان ارتودنسی دندان، نمای زیبایی به دندان ها نمی دهند و بسیاری از افراد خصوصاً بزرگسالان، تمایلی به استفاده از آنها ندارند. لذا براکت هایی همرنگ دندان ها ساخته شده اند که نمایی بسیار زیبا و عملکردی مشابه براکت های فلزی دارند. در این روش براکت هایی از جنس سرامیک که تقریبا همرنگ دندانها هستند بر روی دندان ها چسبانده می شوند و از این رو به آن ارتودنسی سرامیکی نیز می گویند.




مهم ترین مزیت ارتودنسی سرامیکی، دیده نشدن براکت ها در طی درمان می باشد و برای افرادی که دندان های نامرتبی دارند و خواهان درمان ارتودنسی هستند و از طرفی هم نمی خواهند در طی درمان براکت های فلزی در دهانشان مشخص باشد، بسیار مفید است. البته باید در نظر داشت که در این روش معمولا سیم ارتودنسی که بر روی براکت ها قرار می گیرد از جنس فلزی می باشد و قابل رؤیت  است. هر چند که امکان استفاده از سیم های روکش دار و همرنگ دندان هم وجود دارد؛ ولی معمولا به دلیل اصطکاک زیاد این سیم ها با براکت سرامیکی و کند شدن شدید حرکت دندان ها و طولانی شدن طول دوره درمان، استفاده از سیم های همرنگ دندان توصیه نمی شود.




براکت های سرامیکی به دلیل جنس شکننده ای که دارند نسبت به براکت های فلزی آسیب پذیرتر هستند و راحت تر می شکنند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. بنابراین بهتر است در طول درمان از خوردن خوراکی‌های سفت اجتناب شود. همچنین، براکت های سرامیکی نیازمند رعایت جدی‌تر اصول بهداشت دهان و دندان هستند؛ چون براکت های سرامیکی مستعد لک شدن هستند. بنابراین در طی درمان، دندان‌ها باید حداقل دو تا سه بار در روز به روش صحیح مسواک زده شوند. رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی اهمیت بسزایی دارد، چون دسترسی به بعضی از نواحی دشوار است و احتمال جمع شدن ذرات غذایی و پلاک میکروبی در این نقاط وجود دارد. با توجه به نکات مطرح شده، استفاده از ارتودنسی سرامیکی در کودکان و نوجوانان توصیه نمی شود.




لازم به ذکر است که معمولا طول درمان در ارتودنسی سرامیکی نسبت به ارتودنسی فلزی، اندکی بیشتر است چون میزان اصطکاک بین براکت سرامیکی و سیم ارتودنسی بالا است و همین امر روند حرکت دندان را کمی کند می کند و معمولا درمان با ارتودنسی سرامیکی کمی طولانی تر می شود.




هزینه درمان با ارتودنسی سرامیکی نیز از ارتودنسی فلزی بیشتر است؛ چون براکت‌های سرامیکی از براکت‌های ارتودنسی فلزی گران‌تر هستند. همچنین درمان در ارتودنسی سرامیکی زمان‌برتر است و درمان یک مشکل یکسان با ارتودنسی سرامیکی بیشتر از ارتودنسی فلزی طول می‌کشد در نتیجه هزینه ارتودنسی این دو نیز یکسان نخواهد بود. البته این تفاوت تعرفه در جلسه مشاوره به بیماران توضیح داده می‌شود تا آنها بتوانند با در نظر گرفتن عوامل مختلف، تصمیم گیری نهایی را انجام دهند.




در حال حاضر، در خیلی از موارد می توان به جای براکت های فلزی از براکت‌های سرامیکی استفاده نمود، هرچند که استفاده از آن‌ها در ناهنجاری های شدید و مواردی که نیاز به جراحی فک می باشد، توصیه نمی‌شود. در صورت توصیه متخصص ارتودنسی، ارتودنسی سرامیکی می‌تواند جایگزین زیبایی برای ارتودنسی فلزی باشد.