loader
حساسیت بیمار در طی درمان ارتودنسی
04 فروردين 1398 ساعت 11:32
ارتودنسی

ارتودنسی یکی از درمان های زیبایی که این روزها به طور چشمگیری افزایش یافته است

حساسیت بیمار در طی درمان ارتودنسی




ارتودنسی یکی از درمان های زیبایی که این روزها به طور چشمگیری افزایش یافته است. مرتب شدن دندانها تاثیر زیادی بر زیبایی چهره دارد. بنابراین افراد زیادی هستند که زیبایی صورت خود، اهمیت داده و سعی دارند تا از این روش درمانی برای مرتب شدن دندانهای خود استفاده کنند. اما مشکلی که در این میان خودنمایی می کند، عدم اطلاع کافی در رابطه با نحوه درمان، چگونه انجام آن، مشکلاتی که در زمان درمان رخ می دهد و ...، موجب شده تا برای برخی از بیماران، ارتودنسی به یک درمان ابهام آمیز تبدیل شود. در این رابطه یکی از سوالات رایج در مورد درمان ارتودنسی، حساسیت های طی درمان است. برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا موضوع واکاوی شود.




    استفاده از دارو و بی حسی برای درمان ارتودنسی




برای نصب براکت های ارتودنسی در دهان بیمار، استفاده از برخی داروهای بی حسی ضرورت پیدا می کند. در حالی که گاهی حساسیت برخی از بیماران نسبت به داروهای بی حسی را به دنبال دارد. اگر چه گفته می شود میزان حساسیت خفیف است، اما توجه به علائم و مشکلات رخ داده ضرورت پیدا می کند. گاهی نیاز است تا بیمار بدون فوت وقت مجددا به پزشک متخصص ارتودنسی خود مراجعه کند و آلرژی های ایجاد شده را با او در میان گذارد.



    استفاده از مواد آلرژی زا




یکی از مواد آلرژی زا در درمان ارتودنسی «نیکل» است. این ماده ممکن است در پوست و مخاط بیمار حساسیت ایجاد کند. البته میزان و مقدار آن خفیف است و در موارد نادری دیده شده که نیکل موجب بروز حساسیت های شدید شود. این ماده در بیمارانی که نسبت به بدلیجات ها حساسیت دارند، آلرژی ایجاد می کند. بنابراین توجه بیماران به هشدارهای قبلی و سوابق خود نسبت به بدلیجات ها می تواند راهکار مناسبی برای پیش بینی حساسیت های بعدی در طی درمانهای دندانپزشکی باشد.




    حساسیت نسبت به لاتکس




لاتکس یه ماده پروتئینی است که اغلب دندانپزشکان از آن استفاده می کنند. این ماده علی رغم مزایایی زیادی که به همراه دارد، گاهی نیز حساسیت زاست. لاتکس های طبیعی بیشتر از لاتکس های مصنوعی آلرژی زا هستند که موجب قرمزی و خارش شدید در قسمت پوست می شوند.




علائم آلرژی در بیماران ارتودنسی

علائم و نشانه های حساسیت و آلرژی نسبت به درمان ارتودنسی می تواند به صورت قرمزی و متورم شدن خفیف ناحیه شروع شده و با چشم‌های قرمز و برآمده، آبریزش بینی، عطسه کردن و علائم تنفسی ادامه پیدا کند. لازم به ذکر است که حساسیت نسبت به براکت های ارتودنسی به معنای پوسیدگی نیست و آلرژی به صورت موارد خفیف مشخص می شود که با مصرف داروهایی که از سوی ارتودنتیست تجویز می شود، رفع می شوند.



نحوه مقابله با حساسیت ها در درمان ارتودنسی




اگر میزان حساسیت به درمان ارتودنسی بیشتر از یکی دو روز طول بکشد، به طوری که تحمل درد برای بیمار غیرممکن شود، مراجعه به دندانپزشک خوب ضرورت پیدا می کند. گاهی می توان با مصرف یک داروی مسکن، حساسیت ها را برطرف کرد. اما زمانی این روش بازدهی دارد که میزان حساسیت خفیف باشد. در این صورت با مصرف یک استامینوفن می توان آلرژی های ایجاد شده را برطرف کرد. آگاه کردن متخصص ارتودنسی از موارد حساسیت زا، و سوابق قبلی ضرورت دارد. از سوی دیگر در زمان بروز نشانه های حساسیت، باید به دندانپزشک مراجعه، و مشکل خود را با وی در میان گذاشت.