loader
اورجت  یا دندان خرگوشی
04 فروردين 1398 ساعت 10:55
دندانپزشکی

اورجت ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

گاهی در برخی از بیماران به دلایل متعدد دندان های قدامی در فک بالا بیش از 2 میلیمتر از دندان های فک پایین جلوتر هستند که به این حالت در اصطلاح دندانپزشکی اورجت (دندان خرگوشی) گفته می شود.


اورجت ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:




مشکلات فکی:




    رشد بیش از حد فک بالا



    کاهش رشد فک پایین



    ترکیبی از رشد بیش از حد فک بالا و کاهش رشد فک پایین




مشکلات دندانی

    جلوزدگی دندان های جلو در فک بالا



    عقب بودن دندان های جلو در فک پایین



    ترکیبی از جلوزدگی دندان های جلو در فک بالا  و عقب بودن دندان های جلو در فک پایین




ترکیبی از مشکلات فکی و دندانی:




    عادات دهانی



    مکیدن انگشت



    مکیدن لب



    مکیدن زبان



    مکیدن پستانک




بیمارانی که مشکل اورجت دارند علاوه بر مشکل زیبایی بیشتر در معرض خطر ضربه و آسیب به دندان های قدامی فک بالا قرار دارند. از این رو درمان ارتودنسی علاوه بر اصلاح ظاهر فرد مانع از آسیب دیدن دندان های قدامی و فک در حین فعالیت های ورزشی یا سقوط می شود.



کاری که یک متخصص ارتودنسی انجام می دهد، تشخیص، ارائه راههای پیشگیری و درمان ناهنجاری های فک و دندان ها است، درمان های ارتودنسی به دو دسته تقسیم می شود، یک سری درمان های ارتودنسی برای تراز کردن و ردیف کردن دندان هاست و یک سری به ناهنجاریهای فکی مربوط می شود.




در صورت وجود مشکلات فکی - اسکلتی متخصص ارتودنسی بر اساس نوع مشکل اقدام به درمان می کند. در صورتی که مشکل مربوط به جلو بودن دندان های فک بالا باشد این دندان ها عقب آورده می شوند.




دندانپزشک متخصص ارتودنسی با توجه به وضعیت دندان های بیمار، بررسی سوابق پزشکی و دندانپزشکی او، رادیو گراف های دندان و فک، معاینات بالینی و قالبی که از دندان ها تهیه کرده است از بریس، هدگیر (بلاک هایی که به سر متصل می شوند)، بلاک های ثابت یا متحرک برای عقب بردن دندان ها استفاده می کند.




در برخی از بیماران نیز لازم است برای ایجاد فضا در قوس دندانی، دندان ها را عقب برد که این کار نیازمند معاینه توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسی و ارائه یک طرح درمانی دقیق است و باید به الگوی رشد عمودی صورت بیمار توجه نمود و دندانپزشک متخصص ارتودنسی با عقب بردن دندان های مولر مشکل فرد را بر طرف می کند. در این حالت دندانپزشک از دستگاه های خارج دهانی، میکرو ایمپلنت ها، وایرهای چهار در دو ، وایر های سوپر الاستیک، وایر های کویل اسپرینگ، و ... استفاده می کند.



استفاده از هر یک از وسایل ذکر شده نیاز به همکاری بیمار دارد و در صورت رعایت توصیه های دندانپزشک درمان ارتودنسی با موفقیت به انتها و نتیجه دلخواه خواهد رسید.



با جابجايي دندان‌های قدامی و رديف نمودن آن ها می توان يك لبخند جذاب و زیبا ایجاد کرد که به‌طور واضح، بر زيبايي فرد تاثیرگذار است.