loader
عقب بردن دندان ها به کمک ارتودنسی
04 فروردين 1398 ساعت 10:53
ارتودنسی

ارتودنسی علم ردیف کردن و منظم نمودن دندان های نامرتب است

عقب بردن دندان ها به کمک ارتودنسی



ارتودنسی علم ردیف کردن و منظم نمودن دندان های نامرتب است. با مراجعه به یک متخصص ارتودنسی می توان با درمان ارتودنسی نامرتبی دندان ها را اصلاح و فک ها را هماهنگ نمود. در صورت عدم درمان ارتودنسی نامرتبی دندان ها می تواند مشکلات متعددی برای فرد پیش آورد که مهم ترین آن ها عبارتند از:




    اشکال در جویدن و هضم غذا



    لق شدن دندان ها به خاطر فشار اضافی به لثه



    ضعیف شدن دندان ها به دلیل سایش غیر طبیعی



    ایجاد سردردهای مزمن یا دردهای صورت



    مشکلات تنفسی مانند تنفس از طریق دهان دراثر تنگی فک



    انحراف در فک و عدم تقارن صورت



    پوسیدگی دندان ها و مشکلات لثه



    بوی بد دهان



    گاز گرفتن مکرر زبان یا گونه به دلیل جفت نشدن دندان ها



    ایجاد ناراحتی در مفصل گیجگاهی-فکی

 

درمان ارتودنسی به دلیل کمک به بهبود سلامتی دهان، بهتر شدن وضعیت لثه و تسهیل رعایت بهداشت دهان یک نیاز ضروری است. علاوه بر اهداف درمانی، اهداف زيبايي ارتودنسي نیز اهمیت بسیار زیادی براي بيمار و متخصص ارتودنسي دارد. تحقیقات بیانگر آن است که افراد جذاب و خوش‌صورت در زندگي تحصيلي و شغلی موفقیت بیشتری کسب می کنند. از این رو نقش درمان‌هاي ارتودنسي در كمك به افراد و بهبود زيبايي آن ها را نبايد ناديده گرفت و باید بر آن تاکید نمود.




در حالت نرمال دندان ها باید به طور منظم و ردیف قرار بگیرند و فواصل بین آن ها نیز منظم باشد. دندان های ردیف بالا و دندان های ردیف پایین با قرار گرفتن روی یکدیگر جفت می گردند و دندان ها در ردیف بالا کمی از دندان های ردیف پایین را می پوشانند. به علاوه دندان های جلو یا قدامی در فک بالا نسبت به دندان های فک پایین حدودا 2 میلیمتر جلوتر قرار می گیرند.




اما گاهی در برخی از بیماران به دلایل متعدد دندان های قدامی در فک بالا بیش از 2 میلیمتر از دندان های فک پایین جلوتر هستند که به این حالت در اصطلاح دندانپزشکی اورجت (دندان خرگوشی) گفته می شود.